مدت زمان روشن بودن کامپیوتر

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۹/۲۲ در دستۀ مبانی رایانه ۱ دیدگاه

چطور می توان از مدت زمان روشن بودن کامپیوتر آگاه شد؟ اگر برای شما هم مهم است که به پاسخ این سوال برسید، بهتر است ادامۀ این مقالۀ آموزشی را مطالعه بفرمایید. گاهی اوقات نیاز داریم مدت زمان روشن بودن کامپیوتر را بدانیم. حالا یا می‌تواند از روی حس کنجکاوی باشد یا اینکه برای مقاصد فنی خود به این مدت زمان نیاز داریم. مثلاً می‌خواهیم بدانیم در یک مدت زمان خاص چه مقدار باتری مصرف شده است. خوب، برای این منظور حتماً باید مدت زمان روشن بودن رایانه را به دست آوریم.

مدت زمان روشن بودن کامپیوتر

مدت زمان روشن بودن رایانه

سیستم عامل رایانۀ شما هر چه باشد، یا حتی دستگاه رایانۀ شخصی شما تبلت باشد یا رایانه رومیزی، این امکان را به صورت درونی دارد که بتوانید مدت زمان روشن بودن کامپیوتر را به دست بیاورید. در سیستم عامل ویندوز شما باید به پنجره Task Manager مراجعه کنید که توضیحات نحوۀ باز کردن و استفادۀ از این قسمت از ویندوز را در مطالب آموزشی قبلی توضیح دادم. باید روی نوار وظیفه راست کلیک کرده و مورد Task Manager را انتخاب کنید. در ویندوز ۸ پنجره‌ای به مانند تصویر زیر برای شما باز خواهد شد. در نسخه‌های دیگر ویندوز وضعیت تقریباً به همین شکل است.

مدت زمان روشن بودن کامپیوتر Windows Task Manager

مدت زمان روشن بودن کامپیوتر در Windows Task Manager

پس از آن، باید به سربرگ Performance رفته و سپس از فهرست سمت چپ روی گزینۀ CPU کلیک کنید. در پایین‌ترین قسمت این صفحه، سمت چپ، شما موردی با عنوان Up time خواهید دید که اعدادی که در زیر آن نوشته شده است، همان مدت زمان روشن بودن کامپیوتر محسوب می‌شود. در تصویر بالا مدت ۲ روز و ۲۱ ساعت و ۲۵ دقیقه و ۵۰ ثانیه رایانه روشن بوده است!

مدت زمان روشن بودن کامپیوتر در لینوکس

اما اگر سیستم عامل رایانۀ شما توزیعی از لینوکس یا مکینتاش است، کار شما خیلی راحت‌تر است. چرا که کافی است پنجرۀ خط فرمان یا پایانه را باز کرده و دستور uptime را بزنید. نتیجه آن چیزی خواهد بود که می‌خواهید. بیشتر سیستم عامل‌های مبتنی بر یونکس از این دستور پشتیبانی می‌کنند. اما اگر این طور نبود، باید دستور خاص همان سیستم عامل را که مرتبط با میزان روشن بودن رایانه است را یافته و به کار ببرید.

این بود از طریقۀ به دست آوردن مدت زمان روشن بودن کامپیوتر که در خیلی از مواقع حتی شده برای کنجکاوی می‌خواهیم به آن دست پیدا کنیم.

3.3/5 - (3 امتیاز)