سی پی یو رایانه

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۹/۲۱ در دستۀ کیس رایانه ۱ دیدگاه

سی پی یو یا همان CPU رایانه یکی از قسمت‌های سخت افزاری رایانه است. این بخش یکی از مهمترین قسمت‌های یک کامپیوتر است که بدون آن رایانه هیچ کاری از دستش بر نمی‌آید. چرا که قدرت پردازشی و محاسباتی آن گرفته شده است. به عبارتی دیگر سی پی یو را مغز رایانه می‌نامند که اگر مغز نباشد، بهترین ابزارهای سخت افزاری دیگر نمی‌توانند کار کنند. در ادامه راجع به سی پی یو رایانه بیشتر می‌خوانیم.

هر نرم افزاری که روی رایانۀ شما اجرا می‌شود و کاری را برای شما انجام می‌دهد، یک مجموعه محاسباتی دارد که این محاسبات برای انجام یک کار خاص لازم و ضروری است. این محاسبات به صورت یک فرآید به CPU ارسال شده و این قطعۀ سخت افزاری سعی می‌کند داده‌ها را پردازش کرده و به اطلاعات تبدیل کرده و در نهایت به دستگاه‌های خروجی ارسال کند. حال این وسیلۀ خروجی است که نتیجه را به ما نشان می‌دهد.

اگر خواسته باشم راجع به این مبحث، یک مثال عملی بزنم، باید فرض کنید مثلاً نرم افزار Word را باز می‌کنیم و شروع به نوشتن و ویراستاری متن مورد نظر خود می‌نماییم. هر یک ضربه کلیدی که برای نوشتن یک حرف زده می‌شود، یک دسته داده‌هایی به CPU رایانه ارسال می‌شود. سپس پردازش شده و نتایج را ما می‌توانیم روی صفحه نمایش ببینیم. تقریباً برای هر وظیفه از هر نرم افزار این روال دنبال می‌شود.

CPU ها از نظر قدرت پردازشی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. شرکت‌های مختلفی اقدام به تولید این گونه پردازنده‌ها می‌کنند که معروف‌ترین آنها شرکت Intel و AMD هستند. در حال حاضر هم بیشترین سهم بازار خرید و فروش ریزپردازنده در اختیار این دو شرکت معروف است. حداقل در ایران که این طوری است.

اما اگر خواسته باشیم با فعالیت یک سی پی یو بیشتر آشنا شویم، بهتر است نیم نگاهی به میزان فعالیت CPU در هر زمانی که در حال کار کردن با رایانه هستیم بیاندازیم. در سیستم عامل ویندوز شما کافی است پنجرۀ Task Manager را طبق آموزش‌های قبلی باز کرده و به قسمت CPU بروید. پنجرۀ Window Task Manager در ویندوز ۸ به این شکل است. اما در نسخه‌های دیگر ویندوز هم اجزاء این پنجره یکی است. مگر اینکه اندکی جایگاه آنها فرق کرده باشید.

سی پی یو رایانه

سربرگ CPU در پنجرۀ Windows Task Manager

برای مشاهدۀ میزان فعالیت و همچنین دیگر مشخصات سی پی یو، به سربرگ Performance و سپس CPU بروید. از اینجا میزان فعالیت پردازنده را به صورت یک نمودار خطی حیطه‌ای می‌بینید. اگر همین الان رایانۀ شما در حال انجام فرآیندهای سنگین، مثل خروجی گرفتن از یک پروژۀ گرافیکی باشد، این نمودار سعود خواهد داشت. اما در مواقعی که کار خاصی انجام نمی‌دهید، ولی این نمودار نشان می‌دهد که CPU در حال انجام پردازش‌های سنگین است، باید شک کرد و ایراد را برطرف نمود.

از اینجا حتی شما می‌توانید قدرت، میزان حافظه، تعداد هسته و دیگر مشخصات پردازندۀ رایانۀ خود را ببینید. این اطلاعات در کمک به کار کردن با رایانه کمک بسیار زیادی می‌کند و به شما توصیه می‌کنم نحوۀ کار کردن با آنها را یاد بگیرید. برای این منظور کافی است با دیگر آموزش‌های سایت کاربر رایانه همراه باشید.

4.2/5 - (6 امتیاز)