ویندوز تسک منیجر چیست؟

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۱/۰۳ در دستۀ ویندوز بدون دیدگاه

ویندوز تسک منیجر یا Windows Task Manager نام بخشی از سیستم عامل ویندوز است که اطلاعات ضروری را راجع به پزدازنده و همچنین حافظه نشان می‌دهد. علاوه بر آن تمامی فرآیندهایی که در پشت پردۀ ویندوز در حال احرا هستند هم از طریق ویندوز تسک منیجر قابل رویت هستند. خیلی اوقات از طریق همین امکان می‌توان پی به برنامه‌های مخرب رایانه‌ای هم برد.

برای باز کردن Windows task manager باید در فضای خالی از نوار وضعیت ویندوز (نوار پایین ویندوز که معمولاً آیکون نرم افزارها در آنجا نمایان است) راست کلیک کنید و دستور Start Task Manager را انتخاب نمایید. مشاهده خواهید کرد که پنجرۀ Windows task manager باز خواهد شد. این پنجره همیشه روی دیگر پنجره‌ها قرار خواهد گرفت.

پنجرۀ Windows task manager دارای زبانه‌های مختلفی است که هر کدام اطلاعاتی راجع به برنامه‌های در حال اجرا و همچنین سخت افزارهای اساسی رایانه به ما می‌دهند. به طور کلی شکل زیر نمای Windows task manager در ویندوز ۷ را نشان می‌دهد که در دیگر نسخه‌های ویندوز هم تقریباً به همین شکل و شمایل است.

windows-task-manager

نمایی از ویندوز تسک منیجر

Applications: در این سربرگ شما برنامه‌های کاربردی که همینک باز هستند را مشاهده خواهید کرد.

Processes: فرایندها و پردازش‌هایی که همینک در حال اجرا هستند در این سربرگ به صورت ردیفی قابل دیدن هستند.

Services: سرویس‌های در حال اجرا از طریق این سربرگ قابل مشاهده هستند.

Performance: عملکرد دو سخت افزار CPU یا پردازنده و همچنین حافظۀ Ram در این قسمت قابل مشاهده است. میزان مشغولیت این دو بخش به صورت گراف است که معمولاً میزان تغییرات پردازنده نسبت به حافظه Ram بسیار بیشتر است. این بخش کاربرد بسیاری برای کسانی که می‌خواهند استفادۀ بهینه از رایانه ببرند دارد.

Networking: اگر رایانۀ شام همینک به شبکه‌ای متصل شده باشد، که می‌تواند این شبکه اینترنت و یا شبکۀ محلی باشد، از طریق این زبانه میزان دریافت و ارسال اطلاعات را شاهد خواهد بود.

Users: کاربرانی که همینک با حساب کاربری خود از این رایانه در حال استفاده هستند در این بخش نشان داده می‌شوند. اگر رایانۀ شما تک کاربره است و کس دیگری از آن استفاده نمی‌کند، فقط یک مورد آن هم اسم شما در این سربرگ وجود خواهد داشت.

علاوه بر تمامی این مواردی که گفته شد، در زیر پنجرۀ Windows task manager تعداد فرآیندها (Processes)، میزان مصرف پردازنده در لحظه (CPU Usage)، و همچنین میزان مصرف حافظۀ اصلی Ram رایانه (Physical Memory) نشان داده شده است.

هر کدام از اطلاعاتی که در بالا به آنها اشاره شد، کارایی خاص خود را دارد و کاربری که همینک در حال استفاده از کامپیوتر است باید نسبت به آنها آگاهی کافی را داشته باشد. مثلاً با دانستن میزان مصرف RAM به راحتی می‌توان با بستن برنامه‌های اضافی، سرعت کار با کامپیوتر را بالا برد. همچنین گاهی اوقات پیش می‌آید که CPU بسیار بیشتر از میزان عادی مشغول است. پس باید کنجکاو شد که دلیل آن چیست و علت را یافت و مشکل را برطرف کرد.

این هم از آموزش ویندوز تسک منیجر که امیدوارم برای شما مفید بوده باشد و بتوانید با همین پنجرۀ به ظاهر کوچک، کارهای بزرگی با رایانۀ خود انجام دهید.

4/5 - (2 امتیاز)