سیستم عامل چیست؟

منتشر شده در ۱۳۹۳/۰۱/۰۳ در دستۀ سیستم عامل بدون دیدگاه

تا به اینجای کار در مقالات مبانی پایۀ رایانه، راجع به اهمیت یادگیری علوم رایانه‌ای و همچنین کار کردن با نرم‌افزارهای مختلف صحبت کردیم. اما در اینجا می‌رسیم به مقدمات سیستم عامل، که به عنوان اولین و عمده‌ترین نرم افزاری که روی رایانۀ شما نصب می‌شود، باید بتوانید با آن کار کنید.

سیستم عامل چیست؟

سیستم عامل رایانه

سیستم عامل نرم‌افزاری پیچیده است که دیگر برنامه‌های کاربری رایانۀ شما و همچنین سخت افزار را مدیریت می‌کند. این نرم‌افزار باید آن‌قدر دقیق و کامل کار کند که هیچ گونه خللی در رایانۀ شما به وجود نیاید. شرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت و اپل از جمله تولید کنندگان این نرم افزارها هستند که سهم بسیار زیادی از آنها را از بازار نصیب خود کردند.

برای ملموس‌تر شدن بحث، بهتر است با مثال پیش برویم. Windows به عنوان پر استفاده‌ترین سیستم عامل در بین سیستم‌عامل‌های دیگر، به احتمال قوی روی رایانۀ شما هم نصب شده است. این سیستم عامل دارای ظاهری خاص خود است که شما تا حدی زیادی می‌توانید این ظاهر را تغییر دهید که به آن سفارشی‌سازی گفته می‌شود. یعنی شما می‌توانید سیستم خود را سفارشی کنید. البته این سفارشی کردن فقط مربوط به ظاهر نیست. بلکه تنظیماتی وجود دارد که با دانستن و انجام دادن آنها، به راحتی می‌توانید دیگر بخش‌های رایانۀ خود را سفارشی نمایید.

البته ویندوز که همۀ ما آن را می‌شناسیم، تنها سیستم عاملی نیست که می‌توانید از آن استفاده کنید. از دیگر سیستم عامل‌های تجاری می‌توان به Macintosh اشاره کرد که، محصول شرکت Apple آمریکاست. از آنجایی که ویندوز و مکینتاش نرم افزارهای پولی و گران‌قیمت هستند، سیستم عامل‌های رایگانی هم هستند که شما از آنها هم می‌توانید بهره ببرید. از جملۀ آنها توزیع‌های لینوکس است که به رایگان قابل دریافت و نصب کردن هستند. راجع به آنها هم توضیحاتی کامل خواهم داد.

حالا زمانی که سیستم عامل روی رایانۀ شما نصب شد، که نصب کردن آن هم کاری ندارد، می‌توانید برنامه‌های کاربردی را یا همان نرم افزارهای تخصصی خود را روی آن نصب کنید و شروع به استفادۀ از آنها کنید. مثلاً شاید شما کارمند یک شرکت باشید و نیاز به نرم افزارهای اداری داشته باشید. در این حالت نرم‌افزارهای Office به نیاز شما پاسخ می‌دهند. یا اگر کارتان گرافیکی است و تصاویر و پویانمایی تولید می‌کنید، باید از برنامه‌های گرافیکی مثل فتوشاپ و 3D Max کمک بگیرید. البته برای هر کاری برنامه‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید.

پس دانستیم که سیستم عامل‌ها با اینکه نرم افزارهای پیشرفته‌ای هستند، ولی کار کردن با آنها که به منزلۀ کار کردن با رایانه است، بسیار ساده گردیده و با پنجره و بخش‌های گفتگوی جذاب می‌توانید کار خود را انجام دهید. با آموزش‌های تصویری انواع سیستم عامل، با کاربر رایانه همراه باشید.

3.7/5 - (3 امتیاز)