استفاده از صفحه کلید به جای موس

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۲/۳۰ در دستۀ صفحه کلید و موس بدون دیدگاه

خیلی از اوقات حتماً کاربران رایانه‌ای که به صورت حرفه‌ای با کامپیوتر کار می‌کنند را دیدید. این افراد به ندرت از موس استفاده می‌کنند و تمام کارهایی که قصد انجام دادنشان را دارند، با صفحه کلید انجام می‌دهند. البته در ابتدا شاید دلیل این کار را ندانید که در ادامه هم دلیلش را خدمت شما عرض می‌کنم و هم راهکارهای استفاده از صفحه کلید به جای موس را شرح خواهم داد.

استفاده از صفحه کلید به جای موس

استفاده از صفحه کلید به جای موس

چرا باید به جای موس از صفحه کلید استفاده کرد؟

دو وسیلۀ موس و صفحه کلید، به عنوان ابزارهای ورودی اطلاعات به حساب می‌آیند. جابجا شدن بین صفحه کلید و موس اندکی زمان می‌برد که اگر بتوانید در مواردی که جایگزین وجود دارد، عوض موس از صفحه کلید استفاده کنید، در کل به سرعت کار شما با رایانه افزوده خواهد شد.

به فرض، در هنگام کار کردن در نرم افزار مرورگر اینترنتی، برای جابه‌جا شدن بین صفحاتی که باز کردید و همچنین انتخاب عناصر مختلف صفحه، هم می‌توانید از صفحه کلید استفاده کنید هم موس. اما فرض می‌کنیم در همین حال، در حال کار کردن روی یک متن در مرورگر هم هستید که باید بین سربرگ‌های مختلف مرورگر جابه‌جا شوید. پس طبیعی است که بدون سوئییچ بین موس و صفحه کلید، سرعت کار شما با رایانه افزایش می‌یابد و کم کم حتی به صورت عادتی کارهای مورد نظر را بدون فکر کردن انجام خواهید داد.

برای استفاده از صفحه کلید به جای موس باید چه کار کرد؟

برای این امر، نیازی به انجام کار خاصی ندارید. فقط کافی است کلیدهای میانبر صفحه کلید هر دستور را بدانید. بیشتر نرم افزارها، در روبروی دستوری که با موس می‌توان انتخاب کرد، دستور میانبر صفحه کلیدی آن را هم نوشته است. مثلاً: Ctrl + Y.

اما دستورات پرکاربرد صفحه کلید که در بیشتر نرم افزارها و سیستم عامل‌ها مثل ویندوز و لینوکس کارایی دارد، بدین شرح است:

Ctrl + C: کپی کردن یک متن یا عنصر
Ctrl + V: چسباندن یک متن یا عنصری که قبلاً کپی شده
Ctrl + X: برش یک متن یا عکس
Ctrl + S: ذخیره کردن سند در نرم افزار
Ctrl + O: باز کردن یک سندی که قبلاً روی حافظه ذخیره شده است
Ctrl + Z: برگرداندن یک عمل کاری (Undo)
Ctrl + Y: دوباره انجام دادن یک عملی که Undo شده بود (Redo)
Ctrl + A: انتخاب تمام محتویات یک صفحه یا سند
Ctrl + N: ساخت یک سند جدید در نرم افزار
Ctrl + F: پیدا کردن یک کلمه در یک سند یا پنجره از نرم افزار

این موارد پرکاربردترین دستوراتی بود که می‌توانستیم با صفحه کلید آنها را انجام دهیم. اما شاید از خودتان بپرسید، برای جابجا شدن بین عناصر یک صفحه باید چه کار کرد؟ در اینجا باید از کلید Tab صفحه کلید استفاده کنید. این کلید عناصر صفحه را یکی یکی انتخاب می‌کند (با حاشیۀ آبی رنگ هم مشخص می‌شود) و شما می‌توانید با Enter زدن، آن راانتخاب نمایید.

اما برای بستن یک پنجره یا قسمت از نرم افزار، می‌توانید از دکمۀ Esc استفاده کنید. این دکمه در بالا سمت چپ صفحه کلید واقع شده و در بیشتر نرم افزارها و حتی سیستم عامل کارایی دارد.

اما دکمه‌های اختصاصی مربوط به سیستم عامل هم در صفحه کلید دیده می‌شوند. مثلاً دکمۀ Win که با یک پنجره مشخص شده، همان کار کلیک روی منوی شروع (Start menu) را انجام می‌دهد. از آنجایی که در ویندوز، برای شروع هر کاری، باید از این منو یا فهرست اقدام شود، این دکمه در صفحه کلید برای دسترسی سریع به منوی شروع تعبیه شده است.

علاوه بر این، دکمۀ Menu که در کنار دکمۀ Ctrl سمت راست صفحه کلید قرار دارد، کار باز کردن منو یا فهرست اصلی نرم افزارها را به عهده دارد. در بیشتر مواقع هم با انتخاب یک سند با استفاده از کلیدهای جهت نمای صفحه کلید، و انتخاب کلید menu می‌توانید فهرست راست کلیک را باز کنید.

پر واضح است که با دکمه‌های جهت نمای صفحه کلید هم می‌توانید بین عناصر و موارد مختلف در یک پنجره جابجا شوید.

علاوه بر این مواردی که گفته شد، کلیدهای میانبر بسیاری برای کار با صفحه کلید وجود دارد که حتی برای تشریح همۀ آنها نیاز به نوشتن یک کتاب دارد. اما مهمترین آنها از این قرار بود. البته باید این را هم بدانید که برای جابه‌جا شدن بین پنجره‌های باز شدۀ ویندوز، می‌تواند از Alt + Tab استفاده کنید. دکمۀ Shift هم عمدتاً برای تغییر حالت نوشته‌های هر دکمه از صفحه کلید کاربرد دارد.

دقت داشته باشید که تمامی کارهایی که با موس می‌توانید انجام دهید را با صفحه کلید هم می‌توانید انجام دهید. اما شاید هنگام کار با برخی نرم افزارها، مثل نرم افزارها گرافیکی، کار کردن با موس بسیار مقرون به صرفه‌تر باشد. از همین رو است که جای موس را هیچ چیز دیگری نمی‌گیرد.

این بود نکاتی که برای استفاده از صفحه کلید به جای موس باید می‌دانستید. استفاده از راهنمای نرم افزارها و همچنین راهنمای خود سیستم عامل، می‌تواند سرعت شما را در کار با رایانه به شدت افزایش دهد. با کاربر رایانه همراه ما باشید.

3/5 - (4 امتیاز)