ویندوز من چند بیتی است؟

منتشر شده در ۱۳۹۳/۱۲/۲۹ در دستۀ ویندوز بدون دیدگاه

سیستم عامل‌ها معمولاً در دو نسخۀ ۳۲ و ۶۴ بیتی ساخته می‌شوند که دارای ویژگی‌ها و توانایی‌های مختلفی هستند. به عنوان مثال سیستم عامل‌های ۶۴ بیتی از توان استفادۀ بیشتر از حافظۀ RAM برخوردار هستند. همچنین امنیت و سرعت بالاتری دارند.

بر همین اساس، نرم افزارهایی که توسعه داده می‌شوند هم باید با توجه به نوع سیستم عاملی که قرار است روی آن نصب شود، تولید شوند. معمولاً نرم افزارهای ۳۲ بیتی روی سیستم عامل‌های ۶۴ بیتی نصب می‌شوند و از این نظر هیچ مشکلی وجود ندارد. اما نرم افزارهای ۶۴ بیتی قادر به اجرا روی سیستم عامل‌های ۳۲ بیتی نیستند.

برای اینکه بتوانید از مزایای سیستم عامل‌های ۶۴ بیتی استفاده کنید، باید سخت افزارهای رایانۀ شما این امکان را به شما بدهند که بتوانید یک سیستم عامل ۶۴ بیتی، مثل ویندوز ۸ ۶۴ بیتی را نصب کنید. مثلاً بر این اساس پردازنده‌ی رایانۀ شما باید از نسخه‌های ۶۴ بیتی سیستم عامل پشتیبانی کند. علاوه بر این، شما نیاز دارید مقدار بیشتری RAM در اختیار سیستم عامل قرار دهید.

نحوۀ تشخیص ویندوز ۳۲ بیتی از ۶۴ بیتی

و اما برای اینکه بتوانید تشخیص دهید، ویندوزی که همینک روی رایانۀ شما نصب است، ۳۲ یا ۶۴ بیتی است، از راه‌های مختلفی می‌توانید به این منظور برسید. ساده ترین راهکار، طی کردن مراحل زیر است:

  1. روی My Computer از طریق صفحۀ میز کار یا Start Menu راست کلیک کنید.
  2. دستور Properties را انتخاب کنید.
  3. پنجره‌ای با نام System برای شما باز می‌شود که در قسمت System type می‌توانید نسخۀ ویندوز خود را مشاهده کنید.
ویندوز من چند بیتی است

انتخاب دستور Properties

ویندوز من چند بیتی است؟

در پنجرۀ System نسخۀ ویندوز را مشاهده می‌کنید.

بدین صورت توانستید بفهمید که ویندوز شما چند بیتی است. البته مراحل بالا در ویندوز ۷ انجام شده است. ولی شما در ویندوزهای قدیمی مثل ویندوز XP و ویستا هم می‌توانید همین مراحل را طی کنید. در ویندوز ۸ شما باید روی This PC راست کلیک کنید. This PC را از طریق Start Menu یا صفحۀ Desktop (میز کار) می‌توانید بیابید.

5/5 - (1 امتیاز)