استفاده مجدد از کامپیوترهای قدیمی

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۱/۱۴ در دستۀ سخت افزار بدون دیدگاه

یکی از مرسوم‌ترین تجهیزاتی که در هر اداره و یا خانه‌ای دیده می‌شوند، رایانه‌ها هستند. به دلیل رشد سریع فناوری، ممکن است رایانه‌ای که چند سال پیش خریداری کردید، دیگر قدیمی شده باشد و قصد داشته باشید آن را با یکی جدیدتر تعویض کنید. اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که با کامپیوتر قدیمی چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ شاید نظر خاصی راجع به این مورد نداشته باشید. شاید هم برنامه‌ای برای کامپیوتر قدیمی خود دارید. در هر صورت، موارد زیر ایده‌هایی برای استفاده مجدد از کامپیوترهای قدیمی هستند.

استفاده مجدد از کامپیوترهای قدیمی

استفاده مجدد از کامپیوترهای قدیمی

استفاده از قطعات رایانه قدیمی

رایانه‌ها به صورت قطعه قطعه روی هم سوار می‌شوند. یعنی حتی اگر شما یک کامپیوتر را به صورت کامل خریداری کرده باشید، آن فروشنده ابتدا قطعات آن را جداگانه خریداری کرده، سپس آنها را به هم متصل کرده و درون یک جعبه به نام کیس قرار داده است. پس از آن، به شما فروخته است.

از همین حیث، درست است که کامپیوتر شما قدیمی است، اما هنوز برخی از قطعات آن برای اهدافی مورد استفاده هستند. مثلاً حافظۀ سخت یا Hard یک رایانۀ قدیمی ممکن است ۱۲۸ گیگابایت باشد که برای یک رایانۀ جدید بسیار کم است. اما می‌توان آن را تبدیل به یک حافظۀ خارجی کرد که بتوان با آن از داده‌های مهم پشتیبان تهیه کرد. این یک نمونه از کاربردهای یک قطعۀ درون کیس رایانه است. این داستان برای بقیۀ اجزاء، مثل حافظۀ Ram، درایوهای نوری هم صادق است.

خیلی اوقات شما قطعاتی مثل صفحه نمایش، بلندگوها، صفحه کلید و موس رایانۀ قدیمی را روی رایانۀ جدید خود استفاده می‌کنید، که با این کار در هزینه‌های خرید یک کامپیوتر جدید هم صرفه جویی می‌کنید.

اهدا کردن رایانه

به نظر من، بهترین کاری که می‌توانید با کامپیوترهای قدیمی بکنید، این است که آن را به یک فرد محتاج هدیه دهید. خیلی‌ها هستند که با داشتن همین وسیلۀ قدیمی، می‌توانند کارهای بسیار زیادی انجام دهند. مثلاً کودکان و نوجوانانی که قادر به خرید رایانۀ نو نیستند، به دلیل هوش و ذکاوت بسیارشان، می‌توانند از یک رایانۀ قدیمی هم کار آموزش کامپیوتر را شروع کنند.

فروش رایانه

اگر رایانۀ قدیمی شما، خیلی قدیمی است و مال زمان هیتلر است، فکر فروشش را از سرتان بیرون کنید! البته شاید بتوان آن را به عنوان یک عتیقه فروخت، که در این صورت بهتر است آن را نگه دارید! ولی اگر از عمر رایانۀ قدیمی شما زیاد نمی‌گذرد، می‌توانید آن را به یک نفر دیگر بفروشید.

زندگی جدید با لینوکس

لینوکس، سیستم عامل بازمتن و رایگان، و در عین حال بسیار کم حجم و سبک است. با نصب کردن یکی از توزیع‌های لینوکس می‌توانید رایانۀ قدیمی خود را تبدیل به یک کلاس آموزش لینوکس کنید. در ضمن، به دلیل اینکه لینوکس بسیار منعطف است، با بیشتر سخت افزارهایی که حتی فکرش را نمی‌کنید هم کار می‌کند. لینوکس هم محیط فرمان متنی دارد و هم از محیط رابط کاربری گرافیکی پشتیبانی می‌نماید که با توجه به توزیع مورد نظرتان، بهتر است در ابتدای کار از یک لینوکس با رابط گرافیکی استفاده کنید. مثل لینوکس اوبونتو و یا قاصدک.

محیط آزمایشی

از رایانۀ قدیمی خود می‌توانید به عنوان یک آزمایشگاه استفاده کنید. اگر روی توسعۀ نرم افزار و برنامه‌های کاربردی کار می‌کنید و یا قصد دارید نرم افزارهای مختلفی که دیگران نوشته‌اند را امتحان کنید، این آزمایشگاه بسیار کاربردی است.

بازیافت رایانه قدیمی

این مورد مخصوص زمانی است که دیگر هیچ کدام از موارد بالا روی کامپیوتر قدیمی شما جواب ندهد، یا اینکه اصلاً حوصله نداشته باشید سراغ کار اضافی بروید! در این صورت، ایستگاه‌های در سطح شهر هستند که کارشان جمع آوری زباله‌های الکتریکی و الکترونیکی است. به دلیل اینکه این دستگاه‌ها از قطعاتی استفاده می‌کنند که عموماً حاوی مواد سمی برای انسان و محیط زیست هستند، بازیافت آنها ایدۀ بسیار خوبی است. به شما پیشنهاد می‌کنم با این کار، به حفظ کرۀ زمین کمک کنیم.

این مباحثی که در بالا گفته شد، موارد استفاده مجدد از کامپیوترهای قدیمی بود، که بسته به نیاز و زمان شما می‌توانند راه‌گشای مشکلات شما و دیگران باشند.

3.2/5 - (4 امتیاز)