یادگیری ویندوز چگونه؟

منتشر شده در ۱۳۹۳/۱۱/۰۱ در دستۀ ویندوز بدون دیدگاه

اگر فکر می‌کنید کار با کامپیوتر را یاد ندارید و به فکر یادگیری آن هستید، بهتر است این مقاله را مطالعه بفرمایید. قطعاً به شما کمک شایان توجهی خواهد کرد. معمولاً افرادی که تازه اقدام به خرید رایانه برای خود می‌کنند و پشت سیستم می‌نشینند، در نگاه اول کمی گیج شده و از ادامۀ کار را رایانه نا امید می‌شوند. خیلی از افراد هم فکر می‌کنند که برای کار را رایانه و نرم افزارهای مختلف آن، حتماً و حتماً باید رشتۀ دانشگاهی‌شان کامپیوتر باشد تا بتوانند با این وسیله کار کنند.

اما حقیقت چیز دیگری است. امروز رایانه مثل وسایل دیجیتالی دیگر از قبیل تلفن‌های همراه یک وسیلۀ همه گیر و فراگیر شده است و هر کسی به راحتی می‌تواند با آن کار کند. درست است که کامپیوتر یک دستگاه بسیار پیچیده است و هر کسی که بخواهد کار کردن حرفه‌ای با آن را بیاموزد، حتماً باید به محتویات آموزشی دسترسی داشته باشد، اما کار کردن با رایانه در حد رفع نیاز روزانه و همچنین اندکی هم بیشتر از آن، حتی نیاز به کلاس رفتن هم ندارد.

به هر حال الان که شما تا اینجای این مقاله را مطالعه کردید، حتماً قصد یادگیری رایانه را دارید. از آنجایی که خیلی از افراد رایانه را با ویندوز می‌شناسند، پس باید کار کردن با ویندوز را یاد داشته باشید. ویندوز سیستم عاملی است که به دلیل سادگی کار کردن با آن، و همچنین پیشرفته بودندش، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند که از ویندوز به عنوان سیستم عامل رایانۀ خود استفاده کنند. سیستم عامل به نرم افزار پیچیده‌ای گفته می‌شود که امکان ارتباط با سخت افزارهای رایانه را به کاربر می‌دهد. مثلاً شما به صورت مستقیم نمی‌تواند به پردازنده (CPU) یا حافظۀ سخت (Hard Disk) رایانه بگویید که فلان کار را انجام بده. در عوض این کار را با استفاده از صفحه کلید و موس به سیستم عامل می‌گویید، و سیستم عامل هم مقصود شما را برآورده می‌کند. بدون اینکه شما را با سخت افزار درگیر کند. برای اطلاعات بیشتر راجع به ویندوز و سیستم عامل به مقالات قبلی مراجعه کنید.

یادگیری ویندوز

یادگیری ویندوز

اما برای یادگیری ویندوز، همین که کم کم دستورات پر کاربرد را انجام دهید، خواهید دید به سرعت شما به کار با ویندوز افزوده می‌شود. مقالات و کتاب‌های آموزشی بسیاری برای یادگیری ویندوز وجود دارد که شما می‌توانید از آنها استفاده کنید. کتاب‌های کاغذی را از کتابخانه‌ها و همچنین کتابفروشی‌ها و همچنین کتاب‌های الکترونیکی را عمدتاً به صورت رایگان می‌توانید از اینترنت دریافت کنید. با یک جستجوی ساده هم می‌توانید به سایت‌هایی که اقدام به منتشر کردن آموزش‌های فارسی رایگان در مورد رایانه می‌کنند، دسترسی پیدا کنید.

کار را با آموزش‌های ساده شروع کنید. درست است که علم رایانه به دلیل اینکه منشا آن در جای دیگری است، منابع به زبان اصلی بیشتر و قابل اعتمادتری دارد، ولی باید اشاره کرد منابع آموزشی کامپیوتر به زبان فارسی هم کم ندارید. همین اینترنت منبع عظیمی از اطلاعات و آموزش‌هایی است که برای هر سطحی قابل استفاده و کاربردی است. مثلاً همین سایت کاربر رایانه قصد دارد تا تمامی آموزش‌هایی که به نظر می‌رسد نیاز هر کاربرِ رایانه است را تولید کند.

همین که با محیط کاربری ویندوز آشنا شوید، کم کم خواهید دید پیشرفت زیادی نسبت به قبل کردید. هر چند هر چه قدر یاد بگیرید، باز هم احساس می‌کنید خیلی چیزها هست که می‌توانید بیاموزید و از آموخته‌هایتان استفاده کنید. ولی حداقلش این است که راه و رسم آموختن ویندوز و رایانه را می‌آموزید و کم کم می‌دانید که برای برطرف کردن نیاز خود باید به کجا چنگ بیاندازید.

استفاده‌های ساده و پایه‌ای از ویندوز، مثل پخش کردن یک فیلم یا موسیقی و یا نوشتن چند خط متن و سپس چاپ کردن آن، نیاز به آموزش‌های آنچنانی ندارد. فقط کافی است یکبار این کارها را انجام دهید، پس از آن خواهید توانست دفعات بعدی از پس آنها برآیید. برای افزوده شدن به اطلاعات رایانه‌ای حتی می‌توانید از دیگران سوال بپرسید و یا از سایت‌های اینترنتی استفاده کنید. بسیاری از پایگاه‌ها و انجمن‌های اینترنتی هستند که شما قادرید سوال‌های خود را در آنها مطرح کنید. افرادی هستند که به مشکلات شما پاسخ دهند.

پس برای یادگیری ویندوز به هیچ عنوان نگران نباشید. ممکن است در اوایل کار کمی سردرگم شوید و یا حتی از ادامۀ راه دلسرد شوید. اما این را بدانید که حتی خبره‌های رایانه و کامپیوتر هم بیشتر اوقات با مشکل مواجه می‌شوند که آنها را به چالش می‌کشد. اما همین مداومت در حل مشکل باعث می‌شود چیزهای جدیدی بیاموزند که در آینده به آنها کمک زیادی خواهد کرد.

شما هم باید پشتکار داشته باشید. هر چند علم کار با رایانه شیرین است و اگر بدانید که با آن چه کارهای بزرگی می‌توانید انجام دهید، حتماً زمان لازم را برای فراگیری آن خواهید گذاشت. با رایانه و نرم افزارهای مختلف آن، کارهای زیادی می‌توان انجام داد که در این سایت راجع به همۀ آنها صحبت خواهیم کرد و آموزش‌های آنها را تقدیم شما خواهیم کرد.

5/5 - (2 امتیاز)