چگونه ویندوز عوض کنیم؟

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۱/۰۳ در دستۀ ویندوز ۱۹ دیدگاه

عوض کردن ویندوز به معنای نصب کردن یک ویندوز جدید، روی ویندوز قدیمی است و کار آنچنان سختی نیست. فقط کافی است CD یا DVD ویندوز را داخل درایو رایانه‌تان بگذارید و عملیات نصب را پی بگیرید. البته باید دقت کنید که اطلاعات و فایل‌های ضروری موجود در درایو C، که قرار است ویندوز روی آن نصب شود، را حتماً به یک درایو دیگر منتقل کنید. یا حتی از آن روی یک حافظۀ جانبی دیگر پشتیبان بگیرید.

تعویض ویندوز از آن نظر کار ساده‌ای نیست، چون با نصب ویندوز جدید، باید تمامی تنظیمات و نرم افزارهایی که قبلاً روی ویندوز قدیمی نصب بود را روی ویندوز جدید هم نصب کنید. به همین خاطر شاید عوض کردن ویندوز کار زمان‌بری تلقی شود. اما زمانی فرا می‌رسد که شما مجبور به عوض کردن ویندوز هستید. مثلاً ویندوز شما بر اثر نصب و حذف کردن زیادی نرم افزار بسیار کند شده است. که در این حالت بهترین کار عوض کردن ویندوز است. اصولاً شاید ما ایرانی‌ها هر سال نیاز به نصب مجدد ویندوز داشته باشیم. البته بسته به میزان کاری دارد که ما با کامپیوتر انجام می‌دهیم.

چگونه ویندوز عوض کنیم؟

چگونه ویندوز عوض کنیم؟

گاهی اوقات شاید خواسته باشید روی ویندوز قبلی، یک ویندوز جدیدتر نصب کنید. برای این کار اول باید به قدرت سخت افزاری رایانه‌تان نگاه کنید. مشخصات سخت افزاری از قبیل میزان حجم حافظۀ سخت، Ram، سرعت پردازش CPU، سرعت و حافظۀ کارت گرافیک را می‌توانید از درون شناسنامۀ رایانه یا کاغذ خریدش به دست آورید. در غیر این صورت تمامی این موارد را از داخل خود ویندوز هم نوشته است.

پس از اینکه قدرت سخت افزاری رایانه را دیدید، حالا باید به سراغ احتیاجات سخت افزاری هر نسخه از ویندوز بروید. باید ببینید کامپیوتر شما با کدام نسخه هماهنگ‌تر است. البته گاهی اوقات مثلاً شما روی کامپیوتر خود ویندوز ۱۰ را نصب می‌کنید. در حالی که خیلی خوب اجرا می‌شود. اما نیاز دارید یک نرم افزار سنگین مهندسی مثل ۳D Max را روی کامپیوتر نصب کنید. حالا می‌فهمید که احتیاجات سخت افزاری شما اصلاً کفاف کار با آن نرم افزار را نمی‌دهد. پس همیشه به حداقل‌های سخت افزاری اکتفا نکیند. به این هم فکر کنید که بعد از نصب ویندوز، قرار است از چه نوع نرم افزارهایی هم استفاده کنید.

حالا برای نصب ویندوز جدید، DVD ویندوز را درون درایو رایانه گذاشته و کامپیوتر را یک بار راه اندازی مجدد یا Restart نمایید. در مرحله‌ای از بالا آمدن کامپیوتر باید روی یکی از کلیدهای صفحه کلید ضربه بزنید تا رایانه از روی DVD ویندوز بوت شود و بالا بیاید. حالا وقت آن است که مراحل نصب را شروع کنید. در اولین قدم باید یکی از درایوهای Hard یا حافظۀ سخت را به کلی پاک (فرمت) کنید. این درایو می‌تواند همان درایوی باشد که همینک ویندوز قدیمی روی آن نصب شده است. با این کار ویندوز قبلی پاک شده و با ویندوز جدید تعویض می‌شود. منظور از ویندوز جدید، ویندوزی است که تازه قرار است نصب شود. نه لزوماً به معنای ویندوز نسخۀ جدید. چون گاهی اوقات ممکن است بخواهید روی ویندوز ۸ فعلی خود، یک ویندوز ۸ نو بریزید.

این توضیحات کاملی بود برای کسانی که می‌پرسیدند چگونه ویندوز عوض کنیم. در مقالات بعدی حتماً راجع به نصب ویندوز به صورت تصویری و گام به گام توضیحات کامل‌تر داده خواهد شد.

4.2/5 - (79 امتیاز)