چطور مشخصات کارت صدای رایانه را پیدا کنیم؟

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۶/۲۵ در دستۀ سخت افزار بدون دیدگاه

کارت صدا یکی از سخت افزارهای رایانۀ ما است که ورودی خروجی صدا را در کامپیوتر کنترل می‌کند. این قطعه داخل جعبۀ رایانه وجود دارد و معمولاً شامل درگاه هایی برای ورود صدا و همچنین خروجی گرفتن است. در تصویر زیر، شما یک نمونه از این کارت ها را مشاهده می‌کنید که البته بسته به نوع استفاده، سازنده‌های سخت افزار انواع مختلفی از کارت‌های صدا را تولید می‌کنند. در اینجا می‌خواهیم بدانیم مشخصات کارت صدای رایانه را چطور می‌توانیم پیدا کنیم.

گاهی اوقات شاید لازم داشته باشیم که مشخصات کارت صدای کامپیوتر را تشخیص دهیم. برای این کار راه های مختلفی وجود دارد که در ادامه این راه‌ها را خدمت شما شرح خواهم داد.

چطور مشخصات کارت صدای رایانه را پیدا کنیم؟

چطور مشخصات کارت صدای رایانه را پیدا کنیم؟

اگر لپ تاپ دارید

اگر دستگاه شما لپ تاپ یا نوت بوک است، شاید بهترین کار برای دریافت مشخصات کارت صدا و یا حتی دیگر سخت افزارهای رایانه‌تان، مراجعه به سایت سازنده و پیدا کردن مدل دستگاه‌تان است. در آن صفحه از سایت قطعاً اطلاعات کاملی راجع به سخت افزار رایانۀ خود خواهید دید.

بخش Device Manager

از طریق قسمت Device Manager ویندوز هم قادرید مشخصات سخت افزارهای کامپیوتر خود را ببینید. برای این کار کلیدهای میانبر Windows + Pause را از صفحه کلید بزنید. کلید Windows که همان کلید با یک نماد پنجرۀ مربعی است. دکمۀ Pause هم در بالای کلیدهای جهت نمای صفحه کلید است. بگردید، حتماً پیدا خواهید کرد.

با استفاده از این کلیدهای میانبر، پنجرۀ System برای شما باز خواهد شد که از نوار سمت چپ روی Device Manager می‌بایست کلیک کنید. این قسمت در یک پنجرۀ دیگر برای شما باز می‌شود. از فهرست سخت افزارها به دنبال مورد Sound, video and game controllers بگردید. کارت صدای الصاقی به رایانۀ شما در این قسمت وجود دارد باید این فهرست را باز کرده روی نماد کارت صدا راست کلیک کنید و دستور Properties را انتخاب کنید.

در پنجره‌ای که برای شما باز می‌شود، می‌توانید برای دیدن مشخصات کارت صدای رایانه خود به سربرگ‌های مختلف آن بروید. شما این کار را حتی برای دیگر سخت افزارهای رایانۀ خودتان هم می‌توانید انجام دهید.

استفاده از بخش DXDiag

یکی از قسمت‌های توضیحاتی ویندوز راجع به سخت افزارهای رایانه، پنجرۀ DirectX Diagnostic Tool است. برای باز کردن این پنجره از فهرست شروع (منوی Start) درون جعبۀ جستجو کلیک کرده و عبارت dxdiag را بنویسید. در ویندوز ۸ کافی است پس از وارد شدن به بخش فهرست شروع، مستقیماً شروع به تایپ کردن کنید. سپس Enter بزنید.

پنجره برای شما باز می‌شود و مشخصات سخت افزار کارت صدای شما معمولاً در سربرگ Sound موجود است. البته به تعداد دستگاه صوتی که به رایانۀ خود متصل کردید، می‌توانید شاهد سربرگ‌های Sound متفاوتی باشید که با شماره از همدیگر متمایز شدند.

مشاهده روی خود سخت افزار کارت صدا

اگر مطمئن نیستید که به آنچه که می خواستید رسیدید یا خیر، می‌توانید این راه را هم امتحان کنید. باید درب کیس رایانه را پس از خاموش کردن آن باز کنید، حالا مشخصات کار صدا را از روی آن بخوانید. البته معمولاً اگر همراه کامپیوتر به شما دفترچه‌های راهنمایش را هم دادند، می‌توانید جعبۀ کارت صدا را یافته و مشخصات کارت صدا را از آن هم به دست آورید.

در هر صورت شاید راه های دیگری هم برای آگاه شدن از مشخصات کارت صدای رایانه وجود داشته باشید. مثل استفاده از نرم افزار جانبی که امکان دریافت مشخصات یک قطعۀ خاص از رایانه، یا کل رایانه را به من و شما می‌دهند. با جستجو در اینترنت با عنوان نرم افزار شناسایی سخت افزار کامپیوتر، می‌توانید به فهرستی از این نرم افزارها دسترسی پیدا کنید. امیدوارم موفق باشید.

4.3/5 - (21 امتیاز)