ساخت iso از فایل ها با نرم افزار PowerISO + ویدیو

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۶/۱۸ در دستۀ CD و DVD بدون دیدگاه

در این نوشتار با هم می‌خواهیم با نرم افزار PowerISO و همچنین کارکردهای آن آشنا شویم. البته تمامی کارکردهای این برنامه را در این مقاله نمی‌آورم. چون کارهای زیادی را می‌توان با این نرم افزار انجام داد. اما به یکی از مهمترین کاربردهای PowerISO یعنی ساخت یک فایل iso از دسته‌ای از پرونده‌ها و پوشه‌های موجود روی رایانه اشاره می‌کنم.

با اینکه برنامه PowerISO امکان رایت کردن مستقیم روی DVD و CD را به ما می‌دهد. اما اگر نیازی داشته باشیم که از اطلاعات درخواستی ما یک فایل iso درست کنیم، با این برنامه می‌توانیم چنین کاری را انجام دهیم. برای این منظور پس از نصب این برنامه روی رایانه، کافی است آن را اجرا کنیم و مراحل زیر را طی کنیم.

رابط کاربری نرم افزار PowerISO

اول بهتر است نمای این نرم افزار را ببینید. از قسمت های مختلفی مثل فهرست دستورات متنی در بالاترین قسمت، و نوار ابزارهای دسترسی سریع است که ما در این قسمتب با دوتا از آنها به نام‌های Save و Open کار داریم.

ساخت iso از فایل ها با نرم افزار PowerISO

آموزش ساخت iso از فایل ها توسط PowerISO

تنظیمات اولیۀ فایل iso

در این مرحله که مرحلۀ اول است، اگر تا قبل از این سند جدیدی را در نرم افزار باز کردید، بهتر است از فهرست File دستور New را برای ساخت یک سند جدید انتخاب کنید. اگر تغییراتی در نرم افزار داده باشید، احتمالاً از شما می‌خواهد که یا تنظیمات را ذخیره کنید و یا آنها را دور بریزید. برای ذخیره کردن روی YES کلیک کنید.

حالا باید از فهرست کشویی پایین سمت چپ نرم افزار، نوع لوح فشردۀ مورد نظر خود را انتخاب کنید. البته انتخاب این گزینه لزومی ندارد. چرا که ما الان نمی‌خواهیم فایل iso را رایت کنیم. اما بعداً شاید به درد ما بخورد. پس آن حداکثر حجمی که قرار است فایل iso ی ما داشته باشید را انتخاب کنید.

باز کردن پرونده‌ها و پوشه‌های مورد نیاز

حالا باید فایل‌های خود را به نرم افزار PowerISO معرفی کنیم تا او بدانید که باید از چه فایل‌هایی باید iso تهیه کند. شما حتی می‌توانید یک دسته فایل یا حتی پوشه را بگیرید و به مرکز صفحۀ نرم افزار بکشید و رها کنید. اما راهکار دیگر این است که روی دکمۀ Add در بالای نرم افزار کلیک کنید (در تصویر بالا دورش خط قرمز کشیده شده است.) حالا از پنجره‌ای که برای شما باز می‌شود، باید به مسیر مد نظرتان رفته و پوشه‌ها و پرونده‌هایی را که می‌خواهید انتخاب کنید و Add را بزنید.

این کار را به هر تعدادی که دوست داشته باشید می‌توانید برای افزودن اطلاعات به فایل iso ی خود انجام دهید. دقت داشته باشید که در این مرحلۀ اطلاعات در نرم افزار یا جایی دیگر از رایانۀ شما کپی نمی‌شود. برای حذف کردن هر کدام از آنها به راحتی می‌توانید یک یا چند مورد را از فهرست فایل‌ها و پوشه های موجود انتخاب کرده و روی ابزار Delete از بالای نرم افزار کلیک کنید. یا دکمۀ Delete صفحه کلید را بزنید.

چیدمان و ساختاربندی اطلاعات موجود در iso

حالا وقت آن است که ساختاربندی اطلاعات خود را انجام دهید. در قسمت سمت چپ نرم افزار شما فهرست درختی فایل iso را می‌بینید. می‌توانید با دستور راست کلیک در این قسمت، پوشه‌های جدیدی بسازید، آنها را تغییر نام دهید و فایل‌هایی را درون آن پوشه‌ها ذخیره کنید. تمامی این مراحل درون خود نرم افزار PowerISO و روی هوا (On the fly) انجام می‌شود.

گرفتن خروجی فایل ISO

زمان آن رسیده است که خروجی نهایی را دریافت کنید. برای این منظور روی دکمۀ Save از بالای نرم افزار کلیک کنید و در پنجره‌ای که برای شما باز می‌شود، از فهرست کشویی Save as type: مورد iso را انتخاب کنید. البته سبک‌های دیگری را هم برای تهیۀ بایگانی یا آرشیو فشرده می‌توانید انتخاب کنید. مواردی مثل daa و bin که هر کدام کارایی خاص خودشان را دارند.

نامی را برای پروندۀ ISO نهایی، در قسمت File name بنویسید. محل مورد نظر ذخیره شده را انتخاب کرده و روی دکمۀ Save کلیک کنید. اندکی زمان خواهد برد تا ISO برای شما ساخته شود و در محل انتخابی ذخیره گردد. این کار را برای ساخت هر تعداد پروندۀ بایگانی iso قادرید انجام دهید.

ویدیوی آموزش ساخت iso از فایل ها با نرم افزار PowerISO

ویدیوی واج برای ساخت iso از فایل ها با نرم افزار PowerISO آماده است که تماشا کنید و با نحوۀ انجام این کار به صورت تصویری آشنا شوید.

امیدوارم بتوانید با استفاده از این آموزش از سایت کاربر رایانه، از نرم افزار PowerISO برای ساخت پرونده‌های بایگانی ISO بهره ببرید.

4.3/5 - (3 امتیاز)