ویندوز لایو چیست ؟

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۹/۱۹ در دستۀ ویندوز ۱۳ دیدگاه

ویندوز لایو چیست و چه کاربردی دارد؟ ویندوز لایو را از کجا باید تهیه کرد و چطور باید نصب کرد؟ اینها سوالاتی هستند که ممکن است شما هم داشته باشید و در این نوشتار قصد دادن پاسخ کامل به این سوالات را به شما عزیزان دارم. در ابتدا به طور خلاصه باید اشاره کرد که ویندوز لایو یا همان Windows Live نام مجموعه‌ای از نرم افزارهای شرکت مایکروسافت، تولید کنندۀ سیستم عامل ویندوز و نرم افزارهای دفتر کار است، که به صورت رایگان برای کسانی که از ویندوز استفاده می‌کنند قابل دریافت و استفاده روی ویندوز است.

البته باید گفت همگیِ این نرم افزارها به صورت نصبی روی رایانۀ نیستند. بلکه برخی از سرویس‌ها مثل SkyDrive هم هستند که باید به صورت برخط از آنها استفاده کنید. اگر خواسته باشید اندکی راجع به SkyDrive خدمت شما توضیح بدهم، باید گفت؛ این سامانه یک فضای ابری برای بارگذاری پرونده‌ها و پوشه‌های مختلف است که شما می‌توانید از هر دستگاهی که به حساب خود در Live متصل است، آنها را داشته باشید و مدیریت کنید.

ویندوز لایو چیست

ویندوز لایو چیست ؟

البته باید گفت از زمانی که ویندوز ویستا وارد عرصه شد، نرم افزارهای ویندوز لایوی که روی رایانه نصب می‌شدند، به طور کامل از سیستم عامل جدا شدند و درون بسته‌ای به نام Windows Live قرار گرفتند. در حال حاضر این پروژه مختومه اعلام شده و توسط مایکروسافت دیگر توسعه داده نمی‌شود. اما همچنان شما می‌توانید نرم افزارهای این بسته را دریافت کرده و روی رایانۀ خود، حتی روی ویندوز ۱۰ نصب کنید. البته ویندوز اعلام کرده که بیشتر این نرم افزارها از ویندوز ۸ به بعد درون خود سیستم عامل جاسازی خواهد شد که به نظر نمی‌رسد این اتفاق افتاده باشید. بسیاری از این نرم افزارها واقعاً ضروری هستند، هر چند جایگزین‌های خوبی هم برای آنها وجود دارد. یعنی شما نیازی نیست متکی به نرم افزارهای ویندوز لایو باشید.

در هر صورت معروف ترین نرم افزارهای ویندوز لایو به قرار زیر است که توضیحاتی را هم خدمت شما راجع به هر کدام ارائه می‌دهم.

  • Windows Live Writer : یکی از نرم افزارهای لایو رایتر است که برای وبلاگ نویسان کاربرد بسیاری دارد. شما با استفاده از این نرم افزار، می‌توانید متن نوشتۀ وبلاگ خود را به طور آفلاین آماده کرده و پس از اینکه متن آماده شد، آن را درون وبلاگ منتشر کنید. این بهترین روش برای داشتن یک وبلاگ سر زنده و شاداب است.
  • Windows Media Player : حتماً نام این نرم افزار را شنیدید و حتماً هم روی رایانۀ خود نصب شده دارید. برای اجرای پرونده‌های صوتی و تصویری کاربرد بسیاری دارد. بیشتر فرمت‌های صوتی و تصویری را هم پشتیبانی می‌کند.
  • Windows Photo Gallery : برای مدیریت و ساخت گالری یا مجموعه‌های عکس و تصاویر شخصی بسیار مناسب است.
  • Windows Movie Maker : یک نرم افزار بسیار عالی برای ساخت ویدیوهای ساده و ترکیب و برش کلیپ جهت تولید یک محتوای تصویری فوق العاده. اگر به ساخت و ویرایش ویدیو علاقه داشته باشید، از کار با این نرم افزار لذت خواهید برد.
  • Windows Mail : نرم افزاری برای مدیریت حساب‌های ایمیل؛ ارسال و دریافت و مدیریت و دسته بندی ایمیل‌ها بر اساس موضوعات مختلف آنها.
  • Windows Messenger : یک نوع نرم افزار پیام رسان یک چیزی تو مایه‌های یاهو مسنجر.
  • Windows OneCare : یک مجموعه از نرم افزارهای امنیتی شرکت مایکروسافت.
  • Windows Toolbar : نوار ابزاری برای مرورگر اینترنت اکسپلورر که دیگر این مرورگر ارائه نمی‌شود.
  • Windows Family Safety : نرم افزار نظارت و کنترل والدین بر فعالیت‌هایی که روی رایانه انجام می‌شود.

اینها معروف‌ترین و پرکاربردترین نرم افزارهای ویندوز لایو بودند که شما همینک می‌توانید آنها را دانلود کرده و روی رایانۀ خود نصب کنید. البته همانطور که گفته شد، بیشتر این نرم افزارها دارای جایگزین‌های بسیار خوبی هستند و نیاز نیست که شما حتماً از بسته نرم افزارهای ویندوز لایو استفاده کنید. مخصوصاً که از آخرین نسخه‌ای که از بسته نرم افزارهای ویندوز لایو منتشر شده، زمان زیادی می‌گذرد و چند سالی هست که به روز نشدند.

ویندوز لایو را چطور باید تهیه کرد؟

شما هم می‌توانید این بستۀ نرم افزاری را به صورت یکجا دانلود کرده و نصب کنید، و یا یکی یکی دانلود کنید. این کار را هم می‌توانید از سایت اصلی شرکت مایکروسافت به نشانی login.live.com انجام دهید. هم اینکه از سایت‌های دانلود فارسی زبان کمک گرفته و آنها را دریافت نمایید.

از طرف دیگر سرویس‌های برخط دیگری هم شرکت مایکروسافت دارد که نام آنها را هم Live یا لایو گذاشته است. مثلاً همین صندوق ایمیل مایکروسافت جزئی از نرم افزارهای ویندوز لایو به حساب می‌آید. یا همین کنسول‌های بازی دارای نرم افزارهایی است که جزء ویندوز لایو است. در کل لایو یک برند یا نام تجاری است که شامل یک نرم افزار خاصی نیست. امیدوارم که با این توضیحات الان دیگر فهمیده باشید که ویندوز لایو چیست و چطور می‌توان آن را به دست آورد و به سادگی یکی از آنها، یا همگی را روی سیستم عامل ویندوز نصب کرد. دقت کنید که این نرم افزارها را فقط روی ویندوز می‌توانید نصب کنید.

4.3/5 - (9 امتیاز)