چگونه کامپیوتر خود را سالم نگه داریم؟

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۱/۱۱ در دستۀ سخت افزار،مبانی رایانه بدون دیدگاه

اگر می‌خواهید بدانید که چطور باید کامپیوتر را سالم نگه داشت، باید از مجموعه‌ای از مباحث اطلاع داشت. اینکه یک کامپیوتر از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است و تقریباً چطور کار می‌کنند. البته لازم نیست وارد مباحث پیچیده بشوید. همین که تا حدودی از قضیه سر در بیاورید کافی است. که البته در سایت کاربر رایانه راجع به این موضوعات، توضیحات کامل داده شده است.

چگونه کامپیوتر خود را سالم نگه داریم

چگونه کامپیوتر خود را سالم نگه داریم؟

برای پاسخ دادن به این سوال که چگونه کامپیوتر خود را سالم نگه داریم باید نگهداری از رایانه را به دو دستۀ کلی نگهداری نرم افزاری و نگهداری سخت افزاری تقسیم بندی کنیم.

نگهداری سخت افزاری

سخت افزار رایانه شامل قطعاتی از کامپیوتر است که ما آن را چشم می‌بینیم. مثلاً کیس رایانه و هر آنچه که درون آن است، همگی جزء سخت افزار رایانه محسوب می‌شوند. تا حدود زیادی، همۀ ما می‌دانیم برای نگهداری سخت افزاری رایانه باید چه کار کنیم.

اول از همه باید از رسیدن ضربه به آن جلوگیری کنیم. اگر کیس رایانه و همچنین نمایشگر در مکانی قرار دارند که احتمال سقوطش است، باید مکانش را عوض کنیم. خیلی از قطعات رایانه، مثل حافظۀ سخت، به ضربه حساس هستند. پس یک مکان بدون ارتعاش فیزیکی برای کامپیوتر نیاز است.

از نظر تمیزی هم باید از رایانه محافظت کنید. نباید بگذارید مایعات روی آن بریزد و در صورت ریختن مایعات روی سخت افزار رایانه، باید فوراً دستگاه را خاموش کنید و بگذارید تا کاملاً خشک شود. اگر مایعی که روی کامپیوتر ریخته است، جرم دارد، مثلاً چسبناک است، قبل از روشن کردن، باید آن را حتی به یک متخصص هم نشان دهید. تا از سوختن رایانه جلوگیری شود.

حتی خاکی که درون قطعات رایانۀ شما نشسته است، برای کامپیوتر مضر است. باید هر از چند گاهی درب کیس را باز کرده و آن غبار روبی کنید. این کار را معمولاً با فشار هوا انجام می‌دهند. فراموش نکیند زمانی که درب کیس را باز می‌کنید، حتماً رایانه خاموش باشد.

عمده موارد نگهداری سخت افزاری رایانه شامل موارد گفته شده بود که برای حفظ سلامتی رایانه، باید رعایت کنید.

نگهداری نرم افزاری

رایانۀ شما شامل نرم افزارهایی است که مهمترین آنها همان سیستم عاملی است که روی آن نصب است. مثلاً ویندوزی که روی رایانۀ شما نصب است، همان سیستم عامل رایانۀ شماست. مثل هر وسیلۀ دیگری که نیاز به مراقبت دارد، رایانۀ شما از نظر نرم افزاری هم نیاز به مراقبت دارد. رایانۀ یک وسیلۀ پویا است. زمانی که از آن استفاده می‌کنید، در حال ایجاد تغییراتی در آن هستید. علاوه بر آن، هر برنامه‌ای که روی آن نصب می‌کنید، یک سری تغییراتی را روی کامپیوتر شما ایجاد می‌کند که باید هم از آنها اطلاع داشته باشید و هم اصلاحشان نمایید.

نگهداری نرم افزاری عمدتاً به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • تمیزکاری رایانه از نظر حذف پرونده‌ها و اطلاعات بیهوده
  • حفاظت رایانه از بدافزارها شامل ویروس‌ها و جاسوس افزارها

در مورد گزینۀ اول، شما باید در فاصله‌های زمانی خاصی مبادرت به خانه تکانی رایانه کنید. مثلاً نرم افزارهای اضافی را حذف کنید، با استفاده از نرم افزارهای بهینه سازی اقدام به حذف پرونده‌های اضافی کنید، سطل زبالۀ رایانه را خالی کنید و یا حتی رجیستری ویندوز را اصلاح نمایید. با انجام دادن این کارها خواهید دید که چقدر سرعت رایانۀ شما افزایش خواهد یافت. نرم افزارهایی برای انجام این کارها به صورت یکجا وجود دارند که آموزش‌های آنها را در بخش‌های دیگر خواهید یافت.

اما حفاظت رایانه از بدافزارها مقولۀ پیچیده‌ای است که معمولاً با نصب آنتی ویروس و دیوار آتش می‌توان در این زمینه هم کار مفیدی انجام داد. البته فقط نصب این گونه برنامه‌ها کافی نیست. باید بتوانید با آنها کار کنید و تنظیمات خاص خود را روی آنها اعمال نمایید. خیلی اوقات حتی باید رفتارهای خود را اصلاح کنید. مثلاً روی هر پیوندی کلیک نکنید و به سایت‌های مخرب قدم نگذارید. که با بالا بردن اطلاعات امنیتی خودتان می‌توانید قدرت تشخیص‌تان را بالا ببرید.

این گونه است که با انجام دادن کارهای بالا، که جزئیات آن را در بخش‌های دیگر سایت کاربر رایانه خدمت شما عرض خواهم کرد، می‌توانید یک رایانۀ سالم داشته باشید و بدون مشکل از آن استفاده کنید.

2.5/5 - (2 امتیاز)