چاره آب ریختن روی کیبورد

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۱/۱۸ در دستۀ سخت افزار ۵۴ دیدگاه

نمی‌دانم برای شما اتفاق افتاده است که روی صفحه کلید رایانه مایعی مثل آب بریزید؟ این اتفاق بیشتر زمانی رخ می‌دهد که در حین کار کردن با رایانه، بنوشید و بیاشامید. پس چه بهتر که بنوشید و بیاشامید، اما غفلت نکنید!! که مبادا لیوان آب یا چای شما روی رایانه چپه شود. من در اینجا چاره آب ریختن روی کیبرد را به شما یاد می‌دهم که حتی اگر تا به حال این اتفاق برای شما رخ نداده است، در صورت مواجه شدن با آن، بدانید که باید چه کار کنید.

در اولین قدم پس از ریختن آب روی کیبرد باید اتصال صفحه کلید را از رایانه قطع کنید. کابل آن را بکشید و اگر می‌توانید آن را برعکس کنید، تا مایع با صفحه مدار و قطعات الکترونیکی آن تماس پیدا نکند. صفحه کلیدهایی که دارای درگاه PS/2 هستند، اگر رایانه روشن باشد و شما اتصال آنها را با رایانه قطع کنید، برای وصل مجدد حتماً باید رایانه خاموش باشد. بیشتر صفحه کلیدها به صورت جزیره‌ای طراحی و ساخته شدند. به این معناست که اگر هم آب یا مایعی دیگر روی آن بریزد، تا حدودی از رسیدن این آب به قسمت‌های حساسش جلوگیری می‌کند. در این حالت اگر کیبرد خیس شده را برعکس کردید، تا زمانی که خشک نشده، آن را به حالت اولیۀ خود برنگردانید.

اما همین که مایع ریخته شده روی صفحه کلید از یک حدی بیشتر شد، رسیدن این مایع به مدارات حتمی است، مگر اینکه صفحه کلید شما ضد آب باشد. در این حالت باید اقدامات بعدی را انجام دهید. ممکن است چند روز را برای خشک شدن کامل صفحه کلید صبر کنید و پس از اتصال آن به رایانه، ببینید که کیبرد به درستی کار خود را انجام می‌دهد. اما گاهی اوقات ممکن است برخی از دکمه‌ها کارایی خود را از دست بدهند و یا کلاً صفحه کلید شما بسوزد!

چاره آب ریختن روی کیبورد

چاره خیس شدن صفحه کلید

پس شاید بهتر باشد این زحمت را به جان بخرید که یکبار آن را باز کرده و تمام قطعات آن را کنکاش کنید تا از تمیز بودن آن اطمینان حاصل نمایید. کار زیاد سختی نیست، فقط کافی است یک پیچ گوشتی بردارید و در حالی که صفحه کلید را چپه کردید، پیچ‌های آن را باز کنید. قاب پشتی را برداشته و یکی یکی قطعات را جدا کنید. دقت کنید که هر قطعه‌ای از کیبرد را که بر می‌دارید، در جایی مشخص به ترتیب کنار بگذارید، تا در موقع بستن مجدد، دچار اشتباه نشوید.

اگر قسمت‌هایی از صفحه کلید هنوز خیس است، آن بخش‌ها را با دستمال کاغذی و یا پارچۀ پشمی خشک کنید. اگر مایع ریخته شده روی صفحه کلید چسبناک بوده، بهتر است کار تمیزکاری را با دقت بیشتری انجام دهید. دقت کنید بدین منظور از هیچ مایع شستشو استفاده نکنید.

در این بین شاید فکر خوبی باشد که حتی قسمت‌هایی که با خیس شدن مشکلی ندارند را بشویید. مثل بدنه و دکمه‌ها. ولی باید دقت کنید که این قسمت‌ها پس از شستشو با آب کاملاً خشک شوند. بهتر است آن را زیر آفتاب یا در معرض باد بگذارید.

قسمت‌هایی هم که با آب مشکل دارند، مثل صفحه مدار، را باید با فشار هوا تمیز کنید. اگر اسپری هوای فشرده یا توربین باد ندارید، پس از تمیزکاری با دستمال، شاید یک پوف ساده هم کار شما را راه بیاندازد!

برخی از قسمت‌های صفحه کلید ممکن است چرب باشند و حاوی گریس باشند. سعی کنید این خاصیت پس از اتمام کار باقی بماند. مثلاً سعی نکنید گریس‌ها را پاک کنید یا آن قسمت‌ها را کاملاً بشویید.

زمانی که تمامی قسمت‌ها را تمیز کردید و خشک شدند، حالا باید به همان ترتیبی که باز کردید، ببندید. این آموزش حتی مخصوص کسانی بود که می‌خواهند صفحه کلید خود را تمیز کنند. پس چاره آب ریختن روی کیبورد همینی بود که خواندید.

4.1/5 - (28 امتیاز)