چگونگی تمیز کردن کامپیوتر

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۱/۲۲ در دستۀ سخت افزار بدون دیدگاه

کامپیوتر مثل هر وسیلۀ دیگری، نیاز به رسیدگی دارد. یکی از جنبه‌های این رسیدگی، تمیز کردن کامپیوتر است. شما باید به طور مرتب قسمت‌های مختلف رایانۀ خود را تمیز کنید تا در کارکردش دچار مشکل نشود.

مهمترین دشمن رایانه، گرد و خاک است. در هوای اطراف ما، مخصوصاً با این آلودگی هوایی که در شهرها وجود دارد، اجرام بسیار ریزی به صورت معلق موجود است. این اجرام زمانی که روی هم انباشته می‌شوند، به صورت گرد و خاک دیده می‌شوند. این گرد و خاک حتی روی قطعات داخلی رایانه هم می‌نشیند و گاهی اوقات باعث ایجاد اتصال کوتاه می‌شود. به همین دلیل گفته می‌شود دشمن رایانه گرد و غبار است.

تمیز کردن رایانه

تمیز کردن رایانه

از نظر ظاهری هم، هر چه رایانۀ شما تمیزتر باشد، کار کردن با آن لذت بخش‌تر خواهد بود. در قسمت‌های قبلی راجع به تمیز کردن موس و تمیز کردن صفحه نمایش رایانه توضیحات کامل را خدمت شما عرض کردم. حال می‌رسیم به دیگر قسمت‌های کامپیوتر، که مهمترین آن همان کیس رایانه است.

قسمت‌های بیرونی کیس را می‌توانید با یک دستمال نمناک تمیز کنید. برای این کار حتی می‌توانید از مواد شوینده هم استفاده کنید. فقط باید دقت نمایید که این مواد به داخل کیس رایانه نروند. اما برای تمیز کردن قطعات داخلی کیس، باید درب آن را باز کنید و با فشار هوا، گرد و خاک درون کیس را تخلیه کنید. این کار را باید در هوای آزاد انجام دهید. برای این کار شما به دستگاه دمندۀ هوا احتیاج دارید. حتی اسپری‌های هوای فشرده هم می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند. ولی اگر ندارید، بهتر است کیس را به یک خدمات سخت افزاری رایانه‌ای نشان دهید.

تمیز کردن رایانه را حتماً در موقعی انجام دهید که رایانه خاموش است و کابل آن از پریز جدا شده. به این دلیل که خطر برق گرفتگی و یا سوختن قطعات رایانۀ شما در این حالت وجود دارد.

یکی دیگر از اصول نگهداری و تمیز کردن کامپیوتر این است که سعی کنید جریان هوا در درون و اطراف کیس برقرار باشد. کیس را در محفظه‌ای بسته قرار ندهید و پشت کیس برای عبور جریان هوا از دیوار یا دیگر اجسام فاصله داشته باشد. همچنین بهتر است برای سلامتی خودتان، در اتاقی که کیس رایانه وجود دارد، تهویۀ مناسبی هم برقرار باشد.

فکر کنم تا اینجا با کلیات چگونگی تمیز کردن کامپیوتر آشنا شدید. در قسمت‌های بعدی بیشتر راجع به مبحث نگهداری سخت افزاری رایانه خواهید خواند.

2/5 - (1 امتیاز)