ویندوز مناسب برای لپ تاپ

منتشر شده در ۱۳۹۳/۱۲/۲۹ در دستۀ ویندوز ۲۳ دیدگاه

اگر سوال شما این است که ویندوز مناسب برای لپ تاپ من کدام است، پس به شما پیشنهاد می‌کنم این مطلب را بخوانید. همۀ ما می‌دانیم که ویندوز، به عنوان پرمصرف‌ترین سیستم عامل در ایران و حتی دنیا، دارای نسخه‌های مختلفی است. ویندوز ۹۸، XP، Vista، ۷، ۸ و ۱۰ از معروفترین نسخه‌های ویندوز به حساب می‌آیند. اما ما به عنوان دارندۀ یک رایانه یا لپ تاپ باید از کدام نسخۀ ویندوز استفاده کنیم؟

ویندوز مناسب برای لپ تاپ

ویندوز مناسب برای لپ تاپ یا رایانه

جواب این سوال به دو عامل مهم بر می‌گردد که با در نظر گرفتن این دو عامل، می‌توانید به راحتی نسخۀ ویندوز مورد نظر خود را برای نصب کردن روی رایانه یا لپ تاپ، انتخاب کنید. این عوامل شامل:

  1. استفاده‌ای که ما به عنوان کاربر از رایانه داریم
  2. مشخصات سخت افزاری لپ تاپ ما

با توجه به این دو عامل، سوال‌هایی را باید از خودمان بپرسیم و سپس یکی از نسخه‌های سیستم عامل ویندوز را روی لپ تاپ نصب کنیم. شما به عنوان کاربر لپ تاپ، چه استفاده‌ای را می‌خواهید از رایانه ببرید؟ چه نرم افزارهایی را می‌خواهید روی آن نصب کنید؟ آیا کار شما به صورت شبکه‌ای، مخصوصاً کار با شبکۀ اینترنت هم می‌باشد؟ با پاسخ به این سوالات، به جواب سوال اول می‌رسیم؛ البته به صورت کلی. پس بحث را بیشتر باز می‌کنیم.

فرض می‌کنیم، شما می‌خواهید از آخرین نسخۀ یک نرم افزار کاربردی روی ویندوز استفاده کنید. در این حالت تا می‌توانید باید از به روزترین نسخۀ ویندوز استفاده کنید. چرا که بیشترین هماهنگی را با نسخه‌های جدید برنامه‌های کاربردی دارد.

یا اگر می‌خواهید از اینترنت استفاده کنید و به شبکۀ متصل شوید، از آنجایی که حرف اول را مسائل امنیتی می‌زند، پس نسخه‌های جدید گزینۀ مناسبترین هستند. پس تا اینجا فهمیدیم که نسخه‌های جدید ویندوز بهتر از نسخه‌های قدیمی‌تر آن هستند. مخصوصاً اینکه نسخه‌های جدید ویندوز از نظر ظاهر و گرافیک آنقدر جذاب شدند که هر کاربر رایانه را به سمت خود جذب می‌کنند.

اما به نظر شما محدودیت ما برای انتخاب ویندوز مناسب برای لپ تاپ چیست؟ محدودیت‌ها را پاسخ به دومین سوال تعیین می‌کند. اینکه مشخصات سخت‌افزاری رایانه یا لپ تاپ شما چیست و دارای چه قدرتی هستند. پردازندۀ اصلی، حافظۀ Ram، کارت گرافیک، حافظۀ سخت یا Hard، کارت شبکه، و درایوهای جانبی مهمترین قسمت‌های یک رایانه هستند که برای خود دارای اعداد و ارقامی هستند که قدرت و سرعت‌شان را مشخص می‌‎کند.

به طور کلی شاید بتوان گفت، شما باید از بین نسخه‌های ویندوز برای نصب کردن آن روی لپ تاپ‌تان، از ویندوز XP به بعد یک نسخه را انتخاب کنید که بستگی مستقیم به قدرت لپ تاپ شما دارد. هر نسخه از ویندوز نیاز به حداقل‌های سیستم سخت افزاری دارد که روی بستۀ آن نوشته است. حتی با اندکی جستجو در اینترنت می‌توانید حداقل احتیاجات سخت افزاری نسخه‌های مختلف ویندوز را پیدا کنید و با توجه به آنها مبادرت به انتخاب بهترین نسخۀ ویندوز برای لپ تاپ یا حتی رایانۀ رومیزی خود کنید.

حداقل احتیاجات سخت افزاری ویندوز XP

  • CPU یا پردازندۀ مرکزی : حداقل ۲۳۳ مگاهرتزی
  • RAM یا حافظۀ اصلی : حداقل ۶۴ مگابایت
  • HDD یا فضای حافظۀ سخت : حداقل ۵ گیگابایت
  • VGA یا گرافیک : SVGA800*600
  • ODD یا درایو نوری : CD-ROM

پس با توجه به احتیاجات سخت افزاری ویندوز XP، این نسخه از ویندوز روی بیشتر رایانه‌ها و لپ تاپ‌ها قابل نصب است و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد. اما شاید محدودیت‌هایی که این نسخه از ویندوز دارد شما را مجبور به استفاده از نسخۀ به روزتر ویندوز کرده باشد. پس به سراغ احتیاجات سخت افزاری ویندوز ۷ و ۸ و ۱۰ می‌رویم:

حداقل احتیاجات سخت افزاری ویندوز ۷

  • RAM یا حافظۀ اصلی : ۱ گیگابایت
  • CPU یا پردازندۀ مرکزی : تک پردازنده ۱ گیگاهرتزی
  • HDD یا فضای حافظۀ سخت: میزان ۱۶ گیگابایت فضای خالی
  • VGA یا گرافیک : میزان ۱۲۸ مگابایت با پشتیبانی DirectX 9.0 (برای فعال شدن Aero)
  • ODD یا درایو نوری : DVD-ROM
  • Network یا شبکه : اتصال به اینترنت برای دریافت به روز رسانی‌ها

حداقل احتیاجات سخت افزاری ویندوز ۸

  • RAM یا حافظۀ اصلی: ۱ گیگابایت برای ۳۲ بیت و ۲ گیگابایت برای ۴۶ بیت
  • CPU یا پردازندۀ مرکزی: ۱ گیگاهرتز یا سریعتر با پشتیبانی از PAE ،NX و SSE2
  • HDD یا فضای حافظۀ سخت: ۱۶ گیگابایت برای ۳۲ بیت و ۲۰ گیگابایت برای ۶۴ بیت
  • VGA یا گرافیک: سازگار با Microsoft DirectX 9 و با درایور WDDM
  • ODD یا درایو نوری : DVD-ROM

حداقل احتیاجات سخت افزاری ویندوز ۱۰

  • RAM یا حافظۀ اصلی: ۱ گیگابایت برای ۳۲ بیت و ۲ گیگابایت برای ۴۶ بیت
  • CPU یا پردازندۀ مرکزی: ۱ گیگاهرتز
  • HDD یا فضای حافظۀ سخت: ۱۶ گیگابایت فضای آزاد برای ۳۲ بیتی و ۲۰ گیگابایت برای ۶۴ بیتی
  • VGA یا گرافیک: گرافیک برای قابلیت پردازش Directx 9
  • ODD یا درایو نوری : DVD-ROM

حالا با توجه به مشخصات هر نسخه از ویندوز که در بالا به آن اشاره شد، به راحتی می‌توانید تصمیم بگیرید که کدامیک از نسخه‌های ویندوز را می‌بایست روی لپ تاپ خود نصب کنید. این توضیحاتی که داده شد، فقط مختص لپ‌تاپ‌ها نبود. بلکه شما می‌توانید از این توضیحات برای نصب ویندوز روی رایانه‌های رومیزی هم استفاده کنید.

در ضمن، این احتیاجاتی که گفته شد، حداقل‌ها بود. یعنی اگر می‌خواهید رایانۀ شما سرعت قابل قبولی در اجرای برنامه‌های کاربردی مختلف داشته باشد، نیاز دارید سخت افزار رایانۀ شما از این مقادیر اندکی بیشتر باشد. مثلاً درست است که ویندوز ۱۰ با ۱ گیگابایت هم می‌تواند بالا بیاید، اما مطمئناً نباید انتظار بالایی از کار با این نسخه از ویندوز با ۱ گیگابایت RAM داشته باشید. پس اگر امکان افزایش کیفیت سخت افزار خود را ندارید، بهتر است از نسخه‌های قدیمی‌تر مثل ویندوز XP استفاده کنید.

برای پیدا کردن مشخصات سخت افزاری رایانه یا لپ تاپ خود، کافی است به دفترچۀ راهنما یا حتی فاکتور خرید آن مراجعه کنید. یک راه دیگر هم این است که از درون سیستم عاملی که همینک روی آن نصب است مشخصات سخت افزار را پیدا کنید. مثلاً در ویندوز می‌بایست روی My Computer راست کلیک کنید و دستور Properties را انتخاب کنید. به غیر از آن اگر رایانۀ شما قابل باز شدن است، روی قطعات آن قدرت و یا ظرفیت آن را نوشته است که نیاز به دانستن اطلاعات مورد نیاز را دارید. مشخصات سخت افزاری لپ تاپ‌ها را معمولاً از روی بدنه یا کارتن آنها می‌توانید به دست آورید.

و توضیح آخر اینکه، ویندوز در هر نسخه دارای دو ویرایش ۳۲ و ۶۴ بیتی است که نسخۀ ۶۴ بیتی آن نیاز به قدرت سخت افزاری بیشتری دارد. پس به این مورد هم توجه داشته باشید. امیدوارم با کمک این توضیحات بتوانید بهترین نسخۀ ویندوز را روی لپ تاپ خود نصب کنید.

3.8/5 - (20 امتیاز)