اهمیت رایانه در زندگی ما

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۳/۰۷ در دستۀ مبانی رایانه ۳ دیدگاه

در این نوشتار قصد دارم به زبان خیلی ساده اهمیت رایانه در زندگی را خدمت شما بیان کنم. از زمانی که حساب و کتاب‌های انسان سنگین شد، دیگر ذهن انسان از توان این همه محاسبات بر نمی‌آمد. تا اینکه اولین رایانه و محاسبه‌گر اختراع شد. در اینجا بود که کمی از بار فکری انسان کاسته شد. تا اینکه به قدرت این محاسبه گر‌ها روز به روز افزوده شد تا رایانه‌های امروزی به وجود آمدند. حالا این رایانه‌ها میلیاردها پردازش را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهند. تا در کل یک کار بزرگی را برای ما انجام دهند. مثلاً یک تصویر را به نمایش بگذارند.

حالا فناوری‌های نوین در حال کار روی هوش مصنوعی هستند که شاید بتوان از آن به طور کامل به جای هوش انسان استفاده کرد و ذهن انسان روی موارد دیگر تمرکز کند.

اهمیت رایانه در زندگی ما

اهمیت رایانه در زندگی ما

با در نظر گرفتن همین نظریه که قرار است بیشتر کارهای ذهنی انسان را رایانه‌ها انجام دهند، در حال حاضر بیشتر کارهای ما نرم افزاری شده است. به این معنی که نسبت به گذشته، زمان بیشتری را پشت رایانه می‌نشینیم تا کارهای روزمرۀ خود را انجام دهیم. بر همین اساس اصلاً شغل هایی به وجود آمده‌اند که کارمندان فقط باید با رایانه و نرم افزارهای مختلف آن کار کنند. مثل شغل تولید نرم افزار یا تولید محتوا که به نوعی باید با کامپیوتر و بخش‌های مختلف آن کار کرد.

در هر زمینه و شغلی که شما در نظر بگیرید، نرم افزارهای رایانه‌ای کارها را ساده تر از قبل انجام می‌دهند. مثلاً در بحث معماری، به نظر شما چقدر از هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود، اگر اول طرح مورد نظر درون رایانه و صفحه نمایش انجام شود، سپس به مرحلۀ اجرا وارد گردد؟ مسلماً در هزینه‌ها بسیار صرفه جویی خواهد شد.

خیلی از کارهایی که هم که در گذشته نمی‌توانست انجام گیرد، در حال حاضر به برکت رایانه‌های شخصی امکان‌پذیر شده است. به عنوان مثال شبیه سازی‌های عظیم دنیای واقعی در دنیای رایانه‌ها و نرم افزارها برای پی بردن به برخی از حقایق از جملۀ این کارهای نشدنی در گذشته است. که امروز برای مطالعات بیشتر با ابررایانه‌ها این کارها را انجام می‌دهند که محاسبات بسیار سنگینی را شامل می‌شود که شاید اگر تمام انسان‌های روی کرۀ خاکی جمع شوند تا چنین محاسباتی را به صورت دستی انجام دهند، سال‌ها طول خواهد کشید. حالا تا حدی می‌توان به قدرت رایانه‌ها، این ساختۀ دست بشر دوپا، پی برد.

خیلی‌ها اصلاً رایانه را به عنوان یک وسیلۀ ارتباطی می‌شناسند. ارسال نامه یا ایمیل، چت و گفتگو با دوستان و آشنایان، برقراری ارتباط برای خرید و یا سفارش محصول از جملۀ این ارتباطات است. اگر شما هم جزء افراد فناوری دوست باشید، شاید دیگر نتوانید گوشی همراه هوشمند خود و یا لپ تاپ‌تان را از خودتان دور سازید و معنای ایجاد ارتباطات قوی با رایانه را به عینه درک می‌کنید.

همانطور که در کارهای تجاری و صنعتی از رایانه‌ها برای انجام بهتر و سریعتر کارها استفاده می‌شود، در زندگی روزمره و عادی هم از رایانه‌ها برای انجام کارهای تکراری به کرات استفاده می‌گردد. تایپ کردن و ساخت یک سند که قرار است آن را چاپ کنید تا برای یک سازمان ارسال کنید، نوشتن پایان نامه یا تحقیق، ویرایش یک تصویر خانوادگی برای ساخت یک آلبوم عکس، ایجاد ارتباط با اعضاء خانواده و دیگر موارد همان کارهای عادی است که هر روز با آن دست به گریبان هستیم تا روز را شب کنیم و شاید دیگر کنار گذاشتن آن، به سبب عقب ماندن در کار و زندگی روزانه، غیر ممکن باشد.

این بود خلاصه ای از اهمیت رایانه در زندگی ما که علاوه بر اینکه باید اهمیت آن را درک کنیم، باید مواظب باشیم تا مبادا این وسیلۀ جذاب ما را گرفتار خود نکند. با کاربر رایانه همراه باشید.

4.7/5 - (3 امتیاز)