آموزش رایانه برای مبتدی ها

منتشر شده در ۱۳۹۲/۱۲/۲۹ در دستۀ مبانی رایانه بدون دیدگاه

با توجه به اهمیت رایانه در زندگی نوین و نقشی که در ارتباطات جدید و پویای امروزی ایفا می‌کند، هر شهروند صدۀ چهارده شمسی باید کار کردن با رایانه را بیاموزد. برای این منظور، افراد معمولاً راه‌های مختلفی را امتحان می‌کنند که یکی از آنها استفاده از کلاس‌های خصوصی و غیر خصوصی است. هر چند که این کار برای افرادی که می‌خواهند پله‌های یادگیری را هر چه سریع‌تر بپیمایند، مناسب است. اما در هر حال با کمترین هزینه هم می‌توان به این مهم رسید.

مبتدی‌ها یا کسانی که تازه می‌خواهند رایانه را یاد بگیرند، باید به دنبال آموزش‌هایی باشند که دارای ویژگی‌هایی باشند. از جملۀ این ویژگی‌ها عبارتند از:

اطلاعات کاملاً صحیح و کامل

اطلاعاتی که به شما در آموزش داده می‌شود، باید کاملاً صحیح باشند. از تلفظ یک عبارت بیگانه گرفته تا درک یک موضوع همگی باید صحیح در ذهن کارآموز ثبت شوند که در آینده با مشکل مواجه نشود. معمولاً منابع اینترنتی از نظر این موضوع که صحیح هستند یا نه، امکان اعتبارسنجی ضعیفی دارند. ولی در هر صورت این هوش مخاطب است که باید وارد کارزار شده و تعیین نماید که کدامیک از اطلاعات صحیح است و کدامیک غلط. البته به مرور زمان ممکن است که صدقیت یک موضوع تغییر کند.

بیان کاملاً صریح و لطیف

آموزش‌ها چه به صورت متن، چه به صورت تصویری و صوتی، در هر صورت برای افراد تازه‌کار باید کاملاً صریح باشند و از اصطلاحات پیچیده به هیچ عنوان استفاده نشده باشد. لطیف به این معنا که تا حد امکان به زبان عامیانه نزدیک باشد که این خود کمک بسیاری به درک کامل موضوع مورد بحث خواهد کرد.

به صورت چند رسانه‌ای

منظور از چندرسانه‌ای این است که آموزش فقط به صورت متنی نباشد. بلکه از فیلم، عکس و صوت هم در کار آموزش استفاده شود. معمولاً تصاویر کار چندین بند متن را به سادگی انجام می‌دهند؛ البته اگر به درستی تهیه شده باشند. جذابیت فیلم‌های آموزشی هم که از دید هیچ کس پنهان نیست و همه می‌دانیم که دیدن یک فیلم آموزشی از خواندن بسیار راحت‌تر و جذاب‌تر است. به این می‌گویند آموزش یه صورت چندرسانه‌ای.

افزایش حس اعتماد به نفس

با وجود ویژگی‌های بالا در امر آموزش و یادگیری، کارآموز خود به خود دارای یک اعتماد به نفس خوبی خواهد شد که با همین انرژی بقیۀ راه را هم خواهد پیمود. اما استفاده از نکات و اصطلاحات کلیدی که به او می‌فهماند “تو می‌توانی”، بسیار اهمیت دارد. عموماً سخت‌ترین کارها با اعتماد به نفس عالی قابل انجام شدن است.

این‌ها مهمترین ویژگی‌های یک آموزش خوب برای افراد تازه‌واردی بود که می‌خواستند علم رایانه را بیاموزند. اما به اینجا می‌رسیم که پایگاه “کاربر رایانه” را خدمت شما معرفی کنم و بگویم که این پایگاه سعی دارد با در نظر گرفته معیارهایی که در بالا گفته شد، شما را با مرز رسیدن به هدف آن هم به صورت کاملاً رایگان هدایت کند.

شما با مقالات آموزشی رایانه‌ای که به صورت تازه و تالیفی تهیه می‌شوند، می‌توانید کار یادگیری رایانه را از همین الان شروع کنید. مطمئن باشید که می‌توانید و کار سختی نیست. این پایگاه سعی خواهد کرد منبع خوبی جهت آموزش رایانه برای مبتدی ها باشد.

4.5/5 - (2 امتیاز)