سخت افزار رایانه چیست؟

منتشر شده در ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ در دستۀ سخت افزار ۱ دیدگاه

سخت افزار معادل فارسی عبارت Hardware است. اگر به تازگی با رایانه آشنا شدید، حتماً این اصطلاح برای شما گنگ است. اما نگران نباشید. در این مقاله که به زبان ساده تعریف کاملی از سخت افزار به شما ارائه می‌دهم، می‌فهمید که به چه چیزی سخت افزار می‌گویند. ولی حقیقتاً سخت افزار رایانه چیست؟

سخت افزار در دنیای غیر رایانه‌ای هم برای خود دارای مفهومی وسیع است. ولی ما در اینجا به مفهوم آن در دنیای رایانه اشاره می‌کنیم. هر چند که مفهوم سخت افزار در همه جا یکی است.

سخت افزار رایانه چیست

نمونه‌ای چند از سخت افزارهای رایانه

به عبارتی بسیار ساده، هر آنچه از رایانه که شما می‌توانید به آن دست بزنید و آن را لمس کنید و تصویر آن را ببینید، به آن سخت افزار می‌گوییم. موس، صفحه کلید، بلندگوها، صفحه نمایش، و تمامی اجزاء داخل کیس رایانه همگی سخت افزارهایی هستند که هر کدام برای انجام کاری ساخته شدند. مثلاً همۀ ما با کارکرد صفحه کلید آشنا هستیم. خوب، این سخت افزار برای وارد کردن داده‌ها و مقادیر به رایانه کاربرد دارد. دیگر سخت افزارها هم به همین ترتیب دارای وظایف اختصاصی برای خود هستند. احتمالاً شما هم وظایف اختصاصی دیگر سخت افزارها را می‌دانید.

خود کیس رایانه، که قطعات دیگر رایانه را در خود جای داده است یک نوع سخت افزار است. داخل آن سخت افزارهای بسیار دیگری دیده می‌شود که مهمترین آنها برد اصلی، ریزپردازنده، حافظه‌ها، کارت‌های توسعه و … هستند. اینها هم هر کدام دارای وظایف انحصاری مختص خود هستند که در مقالات دیگر پایگاه کاربر رایانه می‌توانید با آنها هم آشنا شوید.

تولید کنندگان بسیاری در جهان در حال تولید قطعات سخت افزاری برای رایانه‌ها هستند. عموماً هر سخت افزار رایانه توسط یک شرکت تولید شده است و در نهایت کسی که شما از آن رایانه را می‌خرید آنها را سرهم می‌کند. یعنی رایانه به صورت یک کالای بسته‌بندی شده از کارخانه بیرون نمی‌آید. البته لپ‌تاپ‌ها از این قاعده مستثنی هستند و سرهم کردن آنها هم درون کارخانه انجام می‌شود. اما همان لپ‌تاپ هم معمولاً قطعات داخلی‌اش توسط شرکت‌های مختلفی تولید شده است. اطلاعات بیشتر را درون دفترچه راهنمای کالا می‌توانید جستجو کنید.

سخت افزارها دارای کیفیت‌های مختلفی هستند و با فناوری‌های گوناگونی تولید می‌شوند که معمولاً آنهایی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند که علاوه بر بهره‌وری بالا، برای کاربر نهایی مقرون به صرفه باشد؛ یعنی تا حد امکان ارزان باشد. امروزه به دلیل توسعۀ فناوری‌های روز و پیشرفته، تولید سخت افزارهای گوناگون سهل‌تر شده است. به همین نسبت هم قیمت‌های آنها کاهش چشم‌گیری داشته است.

سخت افزار رایانه دارای مشخصات و معیارهایی برای مقایسه با هم هستند. مثلاً اگر شما رایانه‌ای دارید حتماً دارای میزانی از حافظۀ اصلی و یا حافظۀ سخت (Hard) است که با واحدهایی قابل اندازه‌گیری هستند. دیگر قطعات هم برای خود دارای واحد و معیار برای ارزیابی‌اند. حتی همان موسی که هر روزه از آن استفاده می‌کنیم، دارای مشخصاتی است.

سخت افزارها همانطور که توسط شرکت‌های گوناگون تولید می‌شوند، اما دارای استانداردهای خاصی برای خود هستند تا امکان ایجاد ارتباط بین آنها به سادگی مقدور باشد. مثلاً اگر شما رایانه‌ای داشته باشید که ارتباطی بین حافظۀ اصلی و حافظۀ سخت آن از طریق برد اصلی وجود نداشته باشد، مطمئناً شما نمی‌توانید از آن رایانه و سخت افزارهای آن استفاده کنید؛ هر چند که سخت افزارها دارای قدرت بسیار بالایی باشند.

اما هر از چند گاهی ممکن است سخت افزارهای جدیدی تولید شوند و وارد بازار گردند که به دلیل نو بودن هم قیمت بالایی دارند و هم هماهنگی آنها با دیگر سخت افزارها کم باشد. این سخت افزارها معمولاً قطعات جانبی هستند که باعث توسعۀ امکانات رایانۀ شما می‌شوند.

به نظر می‌رسد با توضیحاتی که در این صفحه داده شد، تا حدودی با سخت افزار رایانه آشنا شدید و اگر از امروز به بعد اصطلاح سخت افزار را شنیدید، با مفهوم آن تا حدی آشنایی دارید.

4/5 - (21 امتیاز)