نرم افزار FreeWare چیست

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۲/۰۹ در دستۀ مبانی رایانه بدون دیدگاه

هر چیزی در این دنیا قابلیت دسته بندی شدن دارد. نرم افزارها هم از نظر نوع توزیع به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. از این نظر، نوعی از نرم افزارها با عنوان FreeWare توزیع می‌شوند و در دسترس عموم قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید بیشتر راجع به نرم افزار FreeWare چیست بدانید، ادامۀ مقاله را مطالعه بفرمایید.

نرم افزار freeware چیست

نرم افزار freeware چیست

FreeWare به معنای رایگان افزار است و اشاره به نرم افزارهایی دارد که به صورت رایگان عرضه می‌شوند تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند. شاید با خودتان بگویید؛ ما همیشه در حال استفادۀ رایگان از هر نرم افزاری هستیم! اما باید گفت، ما همیشه در حال استفاده غیرقانونی از نرم افزارهای پولی هستیم! این درست‌تر است. چون نرم افزارهایی که ما دانلود می‌کنیم و استفاده می‌کنیم، بیشترشان پولی هستند. ولی از آنجایی که در کشور ما خبری از حقوق تولید کنندگان نرم افزار و محصولات مجازی نیست، فعلاً در حال استفادۀ رایگان از هر نوع نرم افزاری هستیم.

اگر قانون حق نشر را در نظر بگیریم، حالا برنامه‌های FreeWare جایگاه خود را پیدا می‌کنند. توزیع کنندگان FreeWare ها معمولاً پولی از کاربران خود دریافت نمی‌کنند. اما خیلی از اوقات از کاربران خود می‌خواهند که هدیه‌ای را برای زحمت تیم توسعه دهندۀ نرم افزار تقبل کنند و برای این کار هم هیچ اجباری در نظر نمی‌گیرند.

در ضمن، یک نرم افزار FreeWare امکان دست بردن در کدهای منبع و تغییر دادن در ساختارش را به کسی نداده است. نرم افزارهای FreeWare همان گونه که توسط تولید کنندۀ اصلی ساخته شدند، باید توزیع شوند. اگر شما خواسته باشید از این نرم افزارها استفاده کنید، به راحتی می‌توانید از سایت سازنده چنین نرم افزارهایی را دریافت کنید.

معمولاً در هر زمینه‌ای نرم افزارهای FreeWare وجود دارند. یعنی کسانی هستند که رو به سوی ساخت چنین نرم افزارهایی برای رایانه‌ها به صورت رایگان بیاورند. اما شاید چندان پیشرفته نباشند که نظر خیلی‌ها را به سوی خود جلب کنند. به همین دلیل خیلی‌ها ترجیح می‌دهند از نرم افزارهای قفل شکسته و به اصطلاح کرکی استفاده کنند. البته نباید فراموش کنیم FreeWare های قدرتمند زیادی هم وجود دارند. کافی است در انتهای نام هر نرم افزاری که در گوگل جستجو می‌کنید، عبارت FreeWare را هم قرار دهید.

یک نکتۀ امنیتی که در هنگام نصب نرم افزارهای رایگان FreeWare باید در نظر داشته باشید، این است که اغلب این نرم افزارها به سبب رایگان بودن، ابزارها تبلیغاتی را روی سیستم شما نصب می‌کنند. مثلاً ممکن است نوار ابزار اضافی را به مرورگر شما اضافه کنند که حکم تبلیغ برای کالا یا سایت خاصی را داشته باشد. اما دریافت کردن چنین برنامه‌هایی از سرویس‌های مطمئن خطر چنین برنامه‌هایی را کاهش می‌دهد.

یک نرم افزار FreeWare را نباید Open Source نباید اشتباه گرفت. نرم افزارهای Open Source یا باز متن، درست است که رایگان هستند، اما در کنار آن امکان ویرایش کدهای منبع اصلی نرم افزار را به همگان می‌دهند. یعنی هر کسی می‌تواند یک نسخۀ سفارشی شده از آن نرم افزار را حتی با نام خود توزیع کند. نرم افزارهای باز متن آزادی عمل بیشتری را به کاربران می‌دهند و از طرف دیگر چون توسعه دهندگانش بیشتر از نرم افزارهای FreeWare هستند، پیشرفته‌تر عمل می‌کنند.

پس حالا می‌دانید نرم افزار FreeWare چیست و شاید برای احترام به قانون کپی رایت، از این به بعد دنبال چنین نرم افزارهایی بگردید. چون علاوه بر اینکه نیاز به فعال سازی پس از نصب ندارند، با خطر برنامه‌های کرک‌ر و Keygen مواجه نیستید.

Rate this post