نرم افزار چیست؟

منتشر شده در ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ در دستۀ مبانی رایانه ۲ دیدگاه

نرم افزار که معادل عبارت Software می‌باشد، یکی از قسمت‌های مهم هر رایانه است. نرم افزارها به تعبیری خون در اجزاء سخت افزاری رایانه هستند. یعنی تا زمانی که رایانۀ شما بدون هیچ گونه نرم افزاری باشد، شما نمی‌توانید از آن استفاده کنید. چون معمولاً ما نمی‌توانیم مستقیماً به سخت افزار دستور دهیم که چه کاری را انجام بدهد و چه کاری را انجام ندهد. ایجاست که نرم افزارها وارد کارزار می‌شوند و انجام وظیفه می‌کنند.

از طرف دیگر معمولاً به نرم افزارها، برنامه‌های رایانه‌ای هم گفته می‌شود. پس به طور کلی این دو اصطلاح یک مفهوم را تداعی می‌کنند. پس منظور از برنامه همان نرم افزار است.

نرم افزار چیست؟

نرم افزار رایانه چیست؟

حالا اگر خواسته باشم خدمت شما یک تعریف کاملاً کاربری را ارائه دهم، باید گفت؛ زمانی که شما یک رایانه خریداری می‌کنید و یا خودتان آن را سرهم بندی می‌نمایید، زمانی که آن را روشن می‌کنید با یک صفحۀ سیاهی روبرو می‌شوید که نشان دهنده وجود نداشتن هیچ نرم افزاری روی آن است. البته همین صفحۀ سیاه هم خودش یک نرم افزار است که در حافظۀ برد اصلی رایانۀ شما ذخیره شده است. اما با آن فقط می‌توانید تنظیمات اساسی رایانه را انجام دهید.

ولی حالا تصمیم می‌گیرید که اولین نرم افزار را روی رایانه نصب نمایید. اولین نرم افزاری که باید نصب کنید، سیستم عامل است. سیستم عامل یک نرم افزار بسیار پیچیده است که کارهای اساسی را برای شما انجام می‌دهد. مرسوم‌ترین سیستم عامل ویندوز است که احتمالاً با آن آشنا هستید و همین الان هم از پنجرۀ این سیستم عامل در حال مطالعۀ این صفحه از سایت کاربر رایانه هستید. اما از دیگر سیستم عامل‌ها می‌توان به لینوکس اشاره کرد که به موقع با آن هم مفصل آشنا خواهید شد.

پس اولین نرم افزار یا برنامۀ رایانۀ شما سیستم عامل است که باید نصب گردد و پس از آن نرم افزارهای دیگر را شما روی سیستم عامل نصب می‌کنید. این کار بسیار ساده است. برخلاف تصور عام، که نصب کردن نرم افزار کار سختی است، معمولاً در سیستم عامل ویندوز نصب نرم افزار هیچ کاری ندارد.

نرم افزار از کجا؟

اما، شاید خواسته باشید بدانید نرم افزارها از کجا تولید می‌شوند و چه کسانی آنها را می‌سازند؟ اول باید بدانید که نرم‌افزارها با زبان‌های برنامه نویسی رایانه‌ای نوشته می‌شوند و کسانی که این کار را انجام می‌دهند، به آنها برنامه نویس می‌گویند. این افراد می‌تواند شغل‌شان این کار باشد، یا از روی علاقه و تفریح شروع به نوشتن و تولید نرم افزار کنند. در هر صورت کار نوشتن و رشد یک نرم افزار را توسعۀ آن می‌نامند و می‌تواند توسط یک نفر یا چندین نفر انجام گیرد.

بیشتر نرم افزارها به صورت تجاری عرضه می‌شوند. یعنی شما باید آنها را از تولیدکننده خریداری کنید و شروع به استفاده کنید. اما به دلیل ماهیت توزیع سادۀ آنها، در کشورهایی که قانون حق مولف وجود ندارد، مثل ایران، برای همگان به سادگی قابل دسترس است و کاربران معمولاً پولی بابت استفاده از نرم افزاری پرداخت نمی‌کنند.

ولی در چند سال اخیر شرکت‌های ایرانی وارد میدان تولید نرم افزار شدند که برخی از آنها پولی است و بهتر است که برای حمایت از آنها وجه نرم افزاری که دریافت کردیم را پرداخت کنیم و حقوق آنها را ضایع نکنیم.

کارکرد نرم افزارهای رایانه‌ای

حالا اگر خواسته باشید بدانید که نرم افزارها برای ما چه کاری را انجام می‌دهند، باید به فعالیت مورد علاقه‌تان توجه کنید. اگر علاقه دارید کارهای آماری انجام دهید، یک نرم افزار اعداد خام را از شما گرفته (یعنی شما باید آنها را وارد نرم افزار کنید)، سپس نتیجه را در اندک زمانی به شما تحویل می‌دهد. یا اگر به ساخت پویانمایی و کارتون علاقه‌مند هستید، یک نرم افزار اجازۀ ساخت تصاویر متحرک را به شما می‌دهد. به همین ترتیب نرم افزارهای مختلف کارهای تخصصی گوناگونی را انجام می‌دهند.

در هر زمینه‌ای که شما فکرش را بکنید، نرم افزار وجود دارد و متخصصین و افراد عامه می‌توانند از آنها استفاده کنند. در ضمن برای یک کار خاص معمولاً چندین برنامۀ رایانه‌ای وجود دارد که بسته به انتخاب کاربر و قدرت آن نرم افزار می‌تواند از بین آنها یکی را انتخاب کرد.

همانطور که قبلاً هم در صفحات دیگر تارنما گفته شد، کاربران رایانه معمولاً باید کار با نرم افزارها را بیاموزند که عمده برنامه‌های رایانه‌ای از نوع گرافیکی هستند. یعنی شما باید با کلیک روی دستورات و گرفتن و کشیدن موشواره، نیت خود را اجرایی نمایید. به این ترتیب کار کردن با رایانه برای کاربر نهایی بسیار ساده شده است که پایگاه کاربر رایانه سعی خواهد کرد، از نظر آموزشی نیازهای تمامی کاربران را پاسخگو باشد.

3.8/5 - (11 امتیاز)