نرم افزار آفیس چیست؟

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۱/۰۷ در دستۀ آفیس ۱۰ دیدگاه

آفیس یا Office نام مجموعه نرم افزارهای اداری شرکت مایکروسافت است که کارایی بسیار زیادی برای کاربران رایانه دارند. به مانند دیگر نرم افزارهایی که شما روی کامپیوتر نصب می‌کنید، می‌توانید با تهیه کردن DVD مجموعه نرم افزار آفیس، آن را روی رایانۀ خود نصب کنید. با این تفاوت که آفیس یک نرم افزار نیست. بلکه یک دسته نرم افزار شامل نرم افزار واژه پرداز، صفحه گسترده، ارائه و … است. پس بهتر است به جای عنوان نرم افزار آفیس، از آن با نام نرم افزارهای آفیس یاد ببریم.

نرم افزارهای آفیس

نرم افزارهای آفیس

از آنجایی که از خیلی وقت پیش شرکت مایکروسافت پیشرو در زمینۀ سیستم عامل بود، تصمیم گرفت یک دسته نرم افزار را هم تولید کند تا جوابگوی نیاز هر کاربر رایانه باشد. هر کدام از این نرم افزارها برای برآورده کردن نیازی ساخته شدند و به احتمال قوی شما نام حداقل یکی یا دوتای آنها را شنیده‌اید. حالا در این نوشته می‌خواهیم راجع به هر کدام از نرم افزارهای آفیس توضیحاتی هر چند کم و جامع را تقدیم شما کنیم.

اول از همه باید بدانید، زمانی که گروه نرم افزارهای آفیس را روی کامپیوترتان نصب می‌کنید، یک پوشه به نام Microsoft Office در قسمت All Programs به وجود می‌آید که حاوی تمامی نرم افزارهای آفیس است. پس برای باز کردن آنها باید به این قسمت مراجعه کنید. دقت نمایید، زمانی که یک رایانه خریداری می‌کنید و یا سیستم عامل ویندوز را روی آن نصب می‌کنید، از اول نرم افزارهای آفیس روی آن نصب نیست. بلکه این شما هستید که باید در اوایل کار آنها را نصب کنید.

مجموعه نرم افزارهای Microsoft Office

مجموعه نرم افزارهای Microsoft Office

حالا مهمترین نرم افزارهای آفیس را خدمت شما شرح می‌دهیم:

Word: که با نام ورد می‌شناسیمش و برای تایپ کردن و تولید یک پروندۀ متنی کاربرد دارد. مثلاً اگر شما می‌خواهید یک کتاب بنویسید و یا تحقیقی را آماده کنید، باید از Word استفاده کنید. این نرم افزار دستورات کاملی را برای ویرایش و همچنین افزودن عکس، لینک، نقشه و دیگر محتویات به سند را دارد.

Excel: همان صفحه گسترده است که عملیات ریاضی و همچنین مرتب کردن داده‌ها را درون جداول، روی اعداد و دیگر مقادیر انجام می‌دهد.

Access: نرم افزار پایگاه داده است که اطلاعات را به صورت ساختاربندی شده برای کاربران رایانه ذخیره می‌کند، تا در مواقع ضروری آنها را منظم و مفید نمایش دهد.

Power Point: برای تهیۀ یک پرونده که حاوی متن، عکس، نمودار و … جهت نمایش به حضار، که قرار است یک موضوعی را به آنها بفهمانیم از پاورپوینت استفاده می‌کنیم. این نرم افزار همان برنامۀ ساخت ارائه است که در بیشتر دانشگاه‌ها از آن استفاده می‌شود.

Outlook: نرم افزاری برای دریافت و ارسال نامه‌های الکترونیکی یا همان ایمیل، که روی کامپیوتر نصب می‌شود و به راحتی می‌توان به وسیلۀ آن با دیگران ارتباط متنی برقرار کرد.

اگر دقت کرده باشید، برای تمام این نرم افزارهایی که در بالا نامی از آنها برده شد، کارکردی در اداره جات دارند. یکی از دلایل مهم نامگذاری این دسته نرم افزار هم همین است. Office به معنای دفتر کار است که روی این مجموعه نرم افزار گذاشته شده است.

4.2/5 - (96 امتیاز)