مبارزه با خستگی چشم حین کار کردن با رایانه

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۱/۲۹ در دستۀ سخت افزار بدون دیدگاه

اگر شما هم جزء کسانی هستید که در روز زمان زیادی را پای صفحه نمایش رایانه می‌گذرانید، حتماً با مشکل خستگی چشم مواجه شدید. مخصوصاً اگر کار شما تماماً با رایانه باشد، سوزش چشم را حتماً تجربه کردید. احتمالاً برای رهایی از این مشکل، راهکارهایی را هم امتحان کردید. مثلاً برای مدتی چشم‌هایتان را بستید، یا از پنجره به نقاط دوردست نگاه کردید، زاویۀ صفحه نمایش یا شدت نور آن را تغییر دادید و یا اندازۀ متن نوشتۀ صفحه نمایش را بزرگتر کردید. اما با همۀ این کارهایی که انجام دادید، باید گفت هنوز راهکارهایی وجود دارد که در این مقاله می‌خواهیم با آنها برای مبارزه با خستگی چشم حین کار کردن با رایانه آشنا شویم.

مبارزه با خستگی چشم حین کار کردن با رایانه

مبارزه با خستگی چشم حین کار کردن با رایانه

مبارزه به خستگی چشم‌ها فقط که انجام کارهایی که در بالا به آنها اشاره شد ختم نمی‌شود. هر چند بسیار مهم است که حتی از همان ترفندها هم استفاده کنید. مثلاً در فاصله‌های زمانی خاص دید خود را به یک نقطۀ دور دست متمرکز کنید. با این کار خستگی چشم شما به شدت کاهش می‌یابد.

اثرات کوتاه مدت خستگی چشم، نظیر سردرد، تاری در دید، اشکال در تمرکز و … همگی ناشی از کار کردن زیاد با رایانه است. اگر چاره‌ای جز این ندارید، بهتر است به مواردی که در این مقاله به آنها اشاره می‌شود هم توجه نمایید.

نمایشگرهای LCD از خود اشعۀ UV یا همان فرابنش منتشر می‌کنند. درست همان اشعه‌ای که از لامپ‌های مهتابی و کم مصرف انتشار می‌یابد. این اشعه برای چشم بسیار مضر است و در دراز مدت باعث کاهش نور چشم می‌شود.

به همین دلیل، متخصصان برچسب‌هایی را تولید کردند که با قرار دادن آنها روی صفحه نمایش، هم خاصیت ضد انعکاس به نمایشگرها می‌دهد و هم اینکه تا حد زیادی اشعۀ UV را خنثی می‌کند. البته شاید در بازار ایران به خوبی یافت نشوند. اما باید گفت در جهان از این برچسب‌ها استفاده می‌کنند. شاید این طور به ما گفته می‌شود که نمایشگر‌های جدید هیچ گونه ضرری برای ما ندارند! اما باید گفت این حرف به هیچ عنوان درست نیست.

حتی عینک‌هایی وجود دارد که شما با استفاده کردن از آنها می‌توانید مدت زمانی که بدون خستگی از رایانه استفاده می‌کنید را افزایش دهید. این عینک‌ها همینک در بازار به وفور وجود دارند. از آنها هم می‌توانید استفاده کنید.

شاید استفاده از برچسب ضد UV و همچنین عینک محافظ چشم در برابر اشعۀ مانیتور، فکر خوبی برای محافظت از چشمانمان باشد. اما این وسایل عادت‌های غلط ما را نمی‌توانند تغییر دهند. به عنوان مثال با خیره شدن به صفحه نمایش، خیلی اوقات پلک زدن را فراموش می‌کنیم. همین باعث می‌شود که سطح چشمان ما خشک شود و در ادامه باعث سوزش چشم گردد.

حتماً در فاصله زمانی خاصی به خودتان و بیشتر به چشمانتان استراحت دهید. فراموش نکنید، درست است که تکنولوژی در حال افزودن به کیفیت زندگی ماست، اما از طرف دیگر  نسبت به جبران آن هم بر می‌آید!

3.2/5 - (4 امتیاز)