شبکه اجتماعی چیست

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۲/۰۲ در دستۀ شبکه های اجتماعی بدون دیدگاه

دنیای مجازی آنقدر رشد کرده است که بر روی همه چیز تاثیر گذاشته است. حتی روی اجتماعات انسانی هم اثر خود را گذاشته است. امروزه این اجتماعات بیشتر به صورت مجازی شده‌اند که بر بستر اینترنت و دیگر شبکه‌های الکترونیکی محلی شکل گرفته‌اند. اگر در ذهن سوالی دارید که شبکه اجتماعی چیست ، این نوشته می‌تواند ذهن شما را برای یافتن درکی از این موضوع آماده کند.

انسان همیشه به دنبال ایجاد رابطه با هم نوع خویش بوده است. آدمی هیچ وقت از تنهایی خوشش نمی‌آمده. ما انسان‌ها همیشه دوست داریم یکی مثل خودمان را پیدا کنیم و اوقات‌مان را همیشه با او بگذرانیم. رشد ارتباطات مجازی، دریچۀ دیگری برای برآورده کردن این نیاز به روی ما گشوده است. با اینترنت، مرزهای جغرافیایی برداشته شده است و هر کسی در هر کجایی که هست، می‌تواند با هم نوع خودش در ارتباط باشد.

شبکه اجتماعی چیست

شبکه اجتماعی چیست

شبکه‌های اجتماعی، یک مکان مجازی هستند که روی شبکۀ اینترنت قرار گرفتند. هر کسی با هر گرایشی می‌تواند درون این شبکه‌ها عضو شده و با دیگران ارتباط برقرار کند. این ارتباط معمولاً به صورت ارسال و دریافت متن، تصویر، فیلم، پیوند و هر آن چیزی است که می‌توان آنها را با یکدیگر به اشتراک گذاشت. از طرف دیگر نظر طرف مقابل هم بسیار اهمیت دارد که به اصطلاح او مطالب ما را لایک (Like) کند. اصطلاحی که اگر ما از یک چیزی خوشمان بیاید، آن را به کار می‌بریم.

یک شبکۀ اجتماعی، در اصل یک سایت اینترنتی است. مثل دیگر سایت‌ها حاوی یک آدرس است که با نوشتن این آدرس در نوار آدرس مرورگر، می‌توانیم به صفحۀ اصلی آن که معمولاً صفحۀ ثبت نام یا ورود است، وارد شویم. برای ثبت نام نیاز به داشتن یک ایمیل در یکی از سرویس‌های ارائه دهنده رایانامه داریم. پس از اینکه یکبار ثبت نام کردیم، حالا از این به بعد با ایمیل و رمز عبوری که خودمان تعیین کردیم، می‌توانیم وارد حسابمان شویم و از آنجا با دوستان مجازی خود در ارتباط باشیم.

این ارتباط حتی می‌تواند صوتی و یا چت تصویری باشد. این بستگی به امکاناتی دارد که خود شبکۀ اجتماعی در اختیار ما قرار داده است. می‌توانید اطلاعات صفحۀ پروفایل یا نمایۀ خود را تکمیل کنید تا هر کسی که از شما خوشش آمد، اطلاعات بیشتری راجع به شما به دست آورد. معمولاً خوشش آمدن یک نفر از شما، بستگی به محتویاتی دارد که شما منتشر کردید. آنها می‌توانند شما را به عنوان دوست خود اضافه کنند و مطالب شما را دنبال کنند.

تمامی این کارها در نرم افزار مرورگر رایانۀ شما انجام می‌شود. اما برای سهولت کار، برنامه‌های اختصاصی از طرف خود همین شبکه‌های اجتماعی هم نوشته شده است که بیشتر روی گوشی‌های تلفن همراه نصب می‌شوند و به شما این اجازه را می‌دهند که همیشه صفحۀ شخصی خود را در شبکۀ اجتماعی بررسی کنید.

پس روال در شبکه‌های اجتماعی، اشتراک گذاری است. هر چیزی را می‌توانید به اشتراک بگذارید. خیلی از مواقع شما از یک صفحه از یک سایت خوشتان می‌آید و دوست دارید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. به سادگی با برداشتن نشانی اینترنتی همان صفحه یا با استفاده از دکمه‌های شبکه‌های اجتماعی که درون همان صفحه وجود دارد، آن را در صفحۀ شخصی خود منتشر نمایید. همین کار را برای انواع دیگر محتوای ارسالی می‌توانید بکنید.

در حال حاضر، شبکه های اجتماعی پای خود را به گوشی‌های تلفن همراه هم باز کردند. با این کار، بیش از پیش زندگی مردم با شبکه‌های اجتماعی گره خواهد خورد! نرم افزارهایی مثل WhatsApp، Line، Viber، HangOuts، Skype و … روی گوشی های هوشمند نصب می‌شود ارتباط را با دیگران قوی‌تر می‌کند.

به نظر می‌رسد تا اینجا کاملاً با مفهوم شبکۀ اجتماعی آشنا شدید. ولی تا خودتان دست به کار نشوید و درون یکی ازاین شبکه‌ها عضو نشوید، نخواهید فهمید که لذت کار کجاست! شاید از خودتان بپرسید؛ چرا مردم بیشتر زمان خود را در فیسبوک یا توییتر می‌گذرانند؟ این سوالی است که تا قبل از اینکه وارد یک شبکۀ اجتماعی بشوید، از خودتان سوال می‌کنید. ولی به شما توصیه می‌کنم، یک شبکۀ اجتماعی ایرانی مثل کلوب را برای فعالیت انتخاب کنید و شروع به فعالیت نمایید. خواهید دید که اشتراک گذاری چقدر می‌تواند جذاب باشد.

3/5 - (2 امتیاز)