رایانه یا کامپیوتر

منتشر شده در ۱۳۹۳/۰۱/۰۲ در دستۀ مبانی رایانه بدون دیدگاه

دو اصطلاح هستند که هم ارز هم هستند. این دو کلمه یکی رایانه و دیگری کامپیوتر هستن. اما سوال اینجاست که رایانه یا کامپیوتر؟ کدام را باید به کار برد و کدامیک صحیح است؟

همانطور که تا به حال با خواندن مقالات کاربر رایانه متوجه شدید، من از اصطلاح رایانه بیشتر از کامپیوتر استفاده کردم. حتی نام خود سایت هم به جای “کاربر کامپیوتر” عبارت “کاربر رایانه” است. در ابتدای تعیین نام تارنما، مشکل سر این بود که عبارت کامپیوتر جستجوی بیشتری دارد. بر همین اساس اگر به جای آن از کلمۀ رایانه استفاده کنیم، بیش از نیمی از بازدیدکنندگان را از دست خواهیم داد.

با کمی جستجو در گوگل حتی تا چند هفته پیش دریافتم که گوگل، رایانه را به عنوان یک معادل برای کامپیوتر قبول ندارد. اما از چند روز پیش، دقیقاً زمانی که این پایگاه کار خود را به صورت جدی شروع کرد، رایانه هم ارز کامپیوتر شناخته شده؛ البته از نظر گوگل! واقعاً که این گوگل است در همۀ جهات به ما خط می‌دهد!

در تهیۀ مقالات آموزشی رایانه‌ای، ترجیح داده می‌شود که از عبارات و معادل‌های فارسی عوض اصطلاحات انگلیسی استفاده شود. این کار علاوه بر اینکه از تخریب زبان فارسی جلوگیری می‌کند، باعث می‌شود کسانی که تازه می‌خواهند رایانه را بیاموزند، با انبوهی از کلمات قلمبه سلمبه مواجه نشوند! حداقلش این است که خود کلمه یا اصطلاح برای افراد آشنا باشد. مثلاً همین کلمۀ کاربر برای همۀ ما آشنا است. اما مطمئناً خیلی‌ها معنای یوزر (User) را نمی‌دانند. پس چه بهتر که از معادل فارسی کلمات استفاده شود.

پس در نتیجه‌ای که تا اینجا می‌توان گرفت، باید گفت؛ از نظر مفهومی این دو کلمه دقیقاً یک مفهوم را تداعی می‌کنند. ولی کلمۀ کامپیوتر به عنوان یک اصطلاح غریبه باید کم کم زبان فارسی را ترک گفته و ما عوض آن از رایانه استفاده کنیم. به همین منظور پایگاه کاربر رایانه در مقالات و عنوان صفحات خود از معادل رایانه به جای کامپیوتر استفاده خواهد کرد. امیدوارم هم به زبان شیرین فارسی احترام گذاشته و موجبات تضعیف آن را با کلاس‌های بی‌جایمان فراهم نکنیم.

4.5/5 - (2 امتیاز)