اعتیاد به رایانه و اینترنت

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۱/۱۴ در دستۀ مبانی رایانه بدون دیدگاه

همۀ ما می‌دانیم که هر چیزی دارای کاربرد دوگانۀ خوب و بد است. رایانه، این وسیلۀ تسخیر کننده هم از همین قاعده تبعیت می‌کند. جذابیت‌هایی که رایانه دارد و کارهای زیادی که می‌توانیم به وسیلۀ آن انجام دهیم، اهمیت آن را بیشتر کرده است. بر همین اساس امروزه مقوله‌ای به نام اعتیاد به رایانه و اینترنت مطرح است که این حوزه را درگیر خودش کرده است.

بیشترین قشری که رایانه روی آنها تاثیر دارد، کودکان و نوجوانان هستند. رایانه روی این گروه سنی اثراتی می‌گذارد که تا آخر عمر با آنها همراه است. حتی طرز فکر آنها را به سمتی که خودش می‌خواهد می‌کشاند. از همین رو مسئولیت والدینی که برای فرزندان خود رایانه‌ای را تهیه می‌کنند، دوچندان می‌شود. درست است که با رایانه کارهای بسیار مفیدی می‌توان انجام داد، ولی اگر نظارت والدین نباشد که چه برنامه یا بازی را نصب کنند و با کامپیوتر چه کارهایی را انجام دهند، ممکن است سمت و سوی آیندۀ کودک تغییر کند.

به همین دلیل است که گفته می‌شود، والدین باید تا حد زیادی با رایانه آشنا باشند و علاوه بر اینکه کارهای روزمرۀ خود را با آن انجام دهند، بتوانند بهتر فرزندان خود را کنترل کنند.

شاید همین قدرت کامپیوتر باشد که باعث اعتیاد فرد به آن می‌شود. قدرتی که تا به حال در هیچ یک از اختراعات بشری دیده نشده است. اصطلاحاً به کسانی که ساعات زیادی از شبانه روز را پشت رایانه به سر می‌برند، در اصطلاح عامیانه، معتاد به کامپیوتر می‌گویند. ولی باید دید که آن فرد با رایانه چه کاری را انجام می‌دهد. خیلی از کسانی که پشت این وسیله می‌نشینند و ساعت‌های زیادی را با آن سپری می‌کنند، بعدها با همین وسیله کارهای بزرگی را انجام می‌دهند. در اصل، آنها در حال یادگیری علوم نوین هستند.

اما بسیاری از افراد که پشت کامپیوتر می‌نشینند، فقط به جنبۀ سرگرمی آن توجه می‌کنند. باید دانست این گونه افراد به کنترل بیشتری نیاز دارند. چون نمی‌دانند یا نمی‌خواهند از این وسیله درست استفاده کنند. باید متذکر شد که اگر از رایانه در زندگی شخصی به درستی استفاده شود، سرعت پیشرفت فردی به مراتب تسریع خواهد شد. پس با توجه به اینکه رایانه، چه بخواهیم و چه نخواهیم اثرات مخرب روی جسم و روح‌مان می‌گذارد، پس سعی کنیم زمانی را که با آن سپری می‌کنیم، برایمان از جهات دیگر سودمند باشد.

اعتیاد به رایانه و اینترنت

اعتیاد به رایانه و اینترنت

معمولاً نوجوانان بیشتر به اعتیاد به رایانه و اینترنت دچار می‌شوند. یکی به دلیل اینکه وقت آنها آزادتر است و خود را مسئول نمی‌دانند. در ثانی، تمایل فرح طلبی که در این سن وجود دارد، باعث می‌شود به سمت این وسیلۀ بدون محدودیت کشیده شوند.

برای جلوگیری از رخ دادن این فاجعه، باید قبل از اینکه فرزندتان را با کامپیوتر آشنا کنید، با کارکردهای مثبت آن آشنا نمایید. مثلاً زمانی که فیلم‌های اکشن را می‌بینید، از فرزندتان بپرسید که به نظر او این فیلم چگونه درست شده است؟ مطمئناً برای او جالب است که بداند با یک رایانۀ شخصی هم می‌توان چنین کارهای جذابی را تولید کرد. این است که وقتی ذهنیت کودک، عوض اینکه به بازی کردن با کامپیوتر و وبگردی مشغول شود، با چنین کارکردهایی آشنا گردد، زمانی که به یک دستگاه رایانه دسترسی پیدا می‌کند، می‌خواهد آن چیزی که در ذهنش هست را عملی نماید. پس به سراغ راهکارهای آن می‌گردد.

پس وقتی از شخصی شنیده باشد که می‌توان با کامپیوتر فیلم‌های مبتذل را تماشا کرد، وقتی برای آن یک رایانه می‌خرید، اولین کاری که می‌کند رسیدن به همین خواست است. اما این شما والدین عزیز هستید که می‌توانید کودک و نوجوان خود را با کارکردهای مفید رایانه آشنا کرده تا او با ذهنیتی مفید به سمت کامپیوتر کشیده شود.

طبیعی است که انجام کارهای مفید با کامپیوتر هم برای خود سختی و محدودیت‌هایی دارد. مثلاً کار کردن با یک نرم افزار گرافیکی برای ساخت انیمیشن، نیاز به ماه‌ها آموزش دارد. همین محدودیت‌ها باعث می‌شود که فرزند شما تمایلی به کار کردن مداوم با رایانه را نداشته باشد و به اصطلاح خسته شود و همین موضوع از اعتیاد وی به رایانه جلوگیری می‌کند. این در حالی است که شما هم روی او کنترل مناسب را دارید.

به نظر من این مقوله، داستان بلندی دارد که در مقاله‌های دیگر سایت کاربر رایانه خدمت شما عرض خواهم کرد.

4/5 - (1 امتیاز)