آیا من می توانم رایانه را بیاموزم؟

منتشر شده در ۱۳۹۲/۱۲/۲۷ در دستۀ مبانی رایانه بدون دیدگاه

اول از همه باید بگویم که این سوال مثل این است که از خودتان بپرسید؛ آیا من می‌توانم خواندن و نوشتن را بیاموزم؟ مطمئناً همه می‌توانند این کار را بکنند. اما اگر از کلاس‌های اول دبستان چیزی یادتان باشد، اوایل کار چندان دل خوشی از این یادگیری نداشتیم. البته آنجا یک فرق عمده‌ای با الان حال حاضر ما دارد؛ در آن زمان نمی‌دانستیم که خواندن و نوشتن به چه درد ما می‌خورد و صرف اینکه باید بخوانیم تا نمرۀ قبولی بگیریم، خواندن و نوشتن را آموختیم. اما الان بیشتر افرادی که می‌خواهند علومی مثل رایانه را بیاموزند، حتماً می‌دانند که این کار چه نفعی می‌تواند برای آنها داشته باشد. اگر به همین موضوع علم داشته باشید، قطعاً می‌توان گفت شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید کار با رایانه را بیاموزید.

آیا من می توانم رایانه را بیاموزم؟

آیا من می‌توانم کار با رایانه را یاد بگیرم؟

یادگیری رایانه بسیار آسان است. هر چند اگر تا به حال پشت این وسیله ننشسته باشید، یا اوایل کار کردن با این دستگاه است، فکر کنید که هیچ وقت نخواهد رسد که تمامی ویژگی‌های رایانه را یاد بگیرید. البته این حرف تا حدودی درست است. به دلیل اینکه علوم رایانه‌ای بسیار بسیار گسترده است. ولی همین هم امکانش وجود دارد. اگر آدمش پیدا شود!

پس خیال‌تان راحت باشد که اگر می‌توانید چراغ اتاق یا منزل‌تان را روشن و خاموش کنید، حتماً می‌توانید رایانه را هم بیاموزید و با نرم افزارهای مختلف کار کنید. حتی شده خودتان دست به کار شده و از نظر سخت افزاری هم دستی به سر و روی رایانۀ خود بکشید. نگران نباشید، این کار نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی ندارد!

سن در یادگیری رایانه

اگر در سن نوجوانی یا جوانی به سر می‌برید، هیچ شکی وجود ندارد که به راحتی می‌توانید هر کاری را یاد بگیرید، یکی از آن کارها کار با رایانه است. و البته به نفع شماست که این کار را هم انجام دهید. اما اگر سن و سالی از شما گذشته، باز هم نا امید نشوید، چون کار کردن با نرم‌افزارهای رایانه‌ای بسیار لذت‌بخش است. این فعالیت را مثل یک تفریح در نظر بگیرید و این را بدانید که به زندگی شما کمک زیادی خواهد کرد. بالاخره فناوری باعث رشد و پیشرفت خواهد شد، اگر درست از آن استفاده شود.

امکانات مادی برای یادگیری رایانه

اما از نظر امکانات، اگر یک رایانه حتی در حد قرن بوقی دارید، کارتان را می‌توانید شروع کنید. نگران نباشید همین هم کار شما را تا حد زیادی راه خواهد انداخت. اما باید گفت امروزه رایانه‌ها قیمت آنچنانی ندارند. با اندکی هزینه کردن می‌توانید یک سیستم متوسط حتی دست دوم را خریداری کرده و شروع به استفاده از آن کنید. اما اگر فکر می‌کنید حتی همین رایانۀ در پیتی را هم ندارید و نمی‌توانید تهیه کنید، شاید فکر خوبی باشد یا از رایانۀ دوست و آشنا به صورت قرضی استفاده کنید و یا حتی از رایانه‌های مراکز عمومی مثل کافی‌نت‌ها بهره ببرید. با کمی مذاکره می‌توانید متقاعدشان کنید که با قیمت کمتری به شما اجازۀ استفاده از یک دستگاه رایانه برای یادگیری را بدهند. در هر صورت برای هر کاری یک راه‌کار وجود دارد. هر چند آن راه‌کار همیشه بهترین نیست.

زمان برای یادگیری رایانه

از نظر زمانی اگر در روز حتی یک ساعت هم وقت اضافی داشته باشد، می‌توانید روی یادگیری رایانه حساب باز کنید. از این نظر دست شما باز است که چه زمانی می‌خواهید روی این کار سرمایه گذاری کنید. حتی خیلی از عزیزان از اوقات تلف شدۀ خود برای آموزش رایانه استفاده می‌کنند، آن هم به صورت خودآموز.

و در آخر یک مورد ارزشمند را به شما یادآوری کنم، که مهارت داشتن در هر زمینه‌ای امکان یک زندگی خوب و کم دردسر را بالا می‌برد. حتی شده این مهارت، مهارت خوب جارو کردن باشد. چیزی که خیلی از ماها نداریم و به بد بودن شرایط گله‌مندیم. بر این اساس، اگر به علوم رایانه‌ای علاقه دارید به کسب مهارت روی آن شدیداً فکر کنید. پس حالا اگر سوال شما هم “آیا من می توانم رایانه را بیاموزم” بود، الان می‌دانید که این کار شدنی است. پس زمان را از دست ندهید.

5/5 - (2 امتیاز)