نقش رایانه در زندگی امروزی

منتشر شده در ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ در دستۀ مبانی رایانه ۵ دیدگاه

فکر نکنم از کسانی که جزء نسل جدید جامعه به حساب می‌آیند، کسی باشد که با نقش رایانه در زندگی امروزی آشنایی نداشته باشد. اما متاسفانه خیلی‌ها از نسل‌های قبلی به این مهم واقف نیستند و هر از چند گاهی هم دیگران را برای این موضوع مذمت می‌کنند.

دنیایی که پیش رو داریم، دنیای اطلاعات است. یعنی در این دنیا کسی برد کرده است که اطلاعات بیشتری داشته باشد، نه اینکه دارای زور و بازوهای بیشتری باشد. خیلی‌ها هنوز این موضوع را درک نکردند و همین عامل داشتن مشکلات عدیدۀ آنها است.

نقش رایانه در زندگی امروزی

نقش رایانه در زندگی امروزی

در این بین نقش رایانه در دنیایی که می‌گوییم در حال تبدیل شدن به دنیای اطلاعاتی است، بسیار حائز اهمیت است. رایانه‌ها امکان برقراری ارتباط بین انسان‌ها و جوامع را بسیار ساده کردند. از طرف دیگر محاسباتی که می‌توانند این دستگاه‌ها برای پیشبرد اهداف بشری انجام دهند، آنها را به وسیله‌ای بسیار سودمند تبدیل کرده است.

به جرأت می‌توان گفت تمامی صنایعی که مردم در حال نان خوردن از آنها هستند، با کمک رایانه و نرم افزارهای رایانه‌ای رشد کردند و هنوز که هنوز است در حال رشد کردن هستند. هر نوع تولیدی که شما دور و بر خود مشاهده می‌کنید، غیر ممکن است که رایانه در آن نقشی نداشته باشد. در اصل دیگر زمان انجام کارها به صورت دستی تمام شده است. چون سرعت و کیفیت انجام کار به ما اجازۀ این را نمی‌دهد که از دستگاه‌هایی مثل رایانه استفاده نکنیم. پس باید آنها را بیاموزیم و بتوانیم با آنها کار کنیم و حتی آنها را توسعه دهیم. یعنی نقشی هر چند کوچک در این مسیر رو به رشد داشته باشیم.

اگر بخواهید دقیق‌تر به نقش رایانه در زندگی امروزی نگاه کنیم، بهتر است که یک نگاهی به اطراف خود بکنید. می‌بینید گوشی‌های تلفن همراه به یک وسیلۀ ضروری برای هر شخص تبدیل شدند. داشتن یک گوشی برای همه لازم است. خوب، این گوشی به نوعی یک رایانه به حساب می‌آید. البته بسته به نوع آن رایانه‌ای به مراتب کوچک‌تر و با قدرت پایین‌تر. حالا اگر به اهمیت آن با توجه به اندازۀ آن نگاه کنید، درخواهید یافت که رایانه چه قدر می‌تواند اهمیت داشته باشد.

رایانه آمد تا کارهای نشدنی را برای ما شدنی کند. دستگاه‌ها و تولیدات پیشرفته‌ای که در جهان ابداع می‌شوند همگی بی‌ربط با انواع و اقسام رایانه‌ها نیستند. رایانه‌هایی که پردازش‌های مختلفی را در کوتاه‌ترین زمان انجام داده و نتیجه را به ما بر می‌گردانند. حال این رایانه‌ها در حال تبدیل شدن به یک عضو از اعضاء خانوادۀ ما هستند.

4/5 - (199 امتیاز)