قبل از فروش رایانه داده های حساس را حذف کنید!

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۲/۱۳ در دستۀ امنیت اطلاعات بدون دیدگاه

هر کسی روی رایانۀ شخصی و یا دیگر دستگاه‌های ارتباطی خود دارای داده‌ها و اطلاعات حساس و شخصی است. به این معنا که دوست ندارد آن اطلاعات به دست کسی بیافتد. به عنوان مثال فرض می‌کنیم شما عکس‌های شخصی دارید. یا رمزهای عبور خود را روی حافظۀ رایانه ذخیره کردید. در این حالت این داده‌ها برای شما داده‌های حساس تلقی می‌شود که اگر خواسته باشید رایانۀ خود را بفروشید و یا آن را به شخص دیگری بدهید، باید به یاد داشته باشید که با استفاده از ساده‌ترین نرم افزارهای بازیابی اطلاعات، می‌توان آنها را برگرداند.

حتی جالب است بدانید با فرمت کردن کامل درایو سخت (Hard Drive) رایانه، باز هم اطلاعات قبلی قابل بازیابی هستند. مخصوصاً اگر این فرمت کردن از نوع Quick Format یا پاک کردن سریع باشد. در این حالت اطلاعات از روی حافظه پاک نشده، بلکه فقط آدرس دهی آنها حذف می‌شود. بدین ترتیب با استفاده از یک نرم افزار بازیابی اطلاعات، که کم هم نیست، به راحتی می‌توان آنها را برگرداند.

قبل از فروش رایانه داده های حساس را حذف کنید!

حذف داده های حساس از روی رایانه

پس اگر فکر می‌کنید با فروش رایانۀ خود، این قبیل داده‌های شما به این دلیل که ذکر شد، در خطر هستند، باید طریقۀ حذف کردن این گونه داده‌ها را به صورت کامل یاد بگیرید که ما در اینجا به راه‌حل‌های این مساله اشاره می‌کنیم.

همانطور که برای برگرداندن اطلاعات حذف شده از روی حافظه، نرم افزارهایی وجود دارند، برای پاک سازی داده‌های حساس از روی حافظۀ رایانه هم نرم افزارهایی وجود دارد که یکی از آنها نرم افزار Eraser است. همانطور که در مقالۀ گذشته، راجع به استفاده از این نرم افزار آموزش داده شد، به راحتی می‌توانید از این نرم افزار ساده و رایگان استفاده کنید.

کاری که این گونه برنامه‌ها برای شما انجام می‌دهند، به این گونه است که اول خود آن پرونده یا پوشه را همراه با رفرنس‌هایش حذف می‌کنند. پس از آن به تعداد مشخص اطلاعاتی روی همان پرونده یا فایل روی حافظه می‌نویسند و سپس پاک می‌کنند. تا به طور کلی اثری از داده‌های چند مرتبه قبل آن نباشد. بدین گونه است که احتمال بازیابی آن را بسیار کم می‌کنند.

چنین نرم افزارهایی بسیار زیاد هستند که با اندکی جستجو می‌توانید به آنها برسید. اما اول باید تعیین کنید که چگونه می‌خواهید حافظۀ سخت رایانۀ خود را از اطلاعات حساس پاک کنید؟ اگر قصد شما حذف فقط یک یا چند پرونده است، شاید زمان زیادی از شما نگیرد. ولی امکان دقیق نبودن این فرآیند هم بسیار زیاد است.

از طرف دیگر امکان پاکسازی کل حافظۀ سخت رایانه هم وجود دارد که مسلماً بسته به حجم حافظه، شاید زمان زیادی را صرف کند. در نهایت این زمان را برای در معرض خطر قرار نگرفتن، اطلاعات حساس‌تان بگذارید تا بعداً پشیمان نشوید.

Rate this post