طریقه زیرنویس کردن فیلم

منتشر شده در ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ در دستۀ چندرسانه‌ای ۲ دیدگاه

اگر با فیلم های زبان اصلی که حاوی زیرنویس هستند روبرو شده باشید، می دانید که زیرنویس کردن فیلم یکی از روش های ارائۀ آن محتوای چندرسانه ای به مخاطبان دیگر زبان ها است. نحوۀ استفاده از زیرنویس هایی که تولید شدند، بسته به نوع آنها متفاوت است. اما معمولاً روی رایانه باید پروندۀ زیرنویس را در کنار ویدیو قرار داده و با باز شدن فیلم، زیرنویس هم اجرا می شود. اما در اجرا کنندۀ های دیگر مثل تلویزیون ها و پخش کننده های خانگی ممکن است روال اندکی متفاوت است. البته روش های مختلفی برای گذاشتن زیرنویس روی فیلم وجود دارد. که توضیحات کاملی را راجع به این موضوع در ادامه خدمت شما عرض خواهیم کرد.

طریقه زیرنویس کردن فیلم

طریقه زیرنویس کردن فیلم

شاید شما هم خواسته باشید مبادرت به زیرنویس کردن فیلم زبان اصلی کنید. برای این کار باید اول با روش های مختلف زیرنویس کردن فیلم آشنا شوید. روش هایی که بسته به نوع مخاطب تان باید از یکی از آنها استفاده کنید. ما ادامۀ مقاله را با فرض اینکه شما می خواهید تولید کنندۀ زیرنویس فیلم شوید ادامه می دهیم. در درجۀ اول شما باید زبان خوبی داشته باشید تا بتوانید ترجمۀ صحبت ها و گفتگوها را از زبان اصلی به زبان مقصد ترجمه کنید.

به دو روش کلی می توان اقدام به زیرنویس کردن فیلم کرد:

  • زیرنویس کردن سخت
  • زیرنویس کردن نرم

زیرنویس سخت نوعی از زیرنویس کردن فیلم است که در آن متن زیرنویس روی فیلم حک می شود و قابلیت جدا کردن در آینده را ندارد. در این صورت شما کار سختی پیش رو دارید و باید زمان بیشتری برای انجام این کار بگذارید. اگر میزان زیرنویس کم باشد، معمولاً با نرم افزارهای ویرایش فیلم مرسوم مثل premiere هم می توانید این کار را انجام دهید. اما برای فیلم های بلند کار را باید از روش های دیگری انجام داد.

در زیرنویس نرم، شما یک سند زیرنویس در کنار ویدیو تولید می کنید و کار الصاق زیرنویس به فیلم را به اجرا کنندۀ ویدیو می سپارید. در این صورت در زمان پخش ویدیو زیرنویس هم روی آن اجرا می شود که در این حالت زیرنویس اصلاً روی ویدیو چسبانده نمی شود. بلکه در کنار آن قرار می گیرد و Player آن را به اجرا در می آورد. دقت داشته باشید که اجرا کننده ای که ویدیو را اجرا می کند باید از این قابلیت پشتیبانی کند. بیشتر چنین نرم افزارهایی که روی رایانه امکان پخش ویدیو را می دهند، شامل چنین امکانی هستند.

در بیشتر موارد کسانی که قصد زیرنویس کردن فیلم را دارند، از روش دوم، یعنی زیرنویس کردن نرم استفاده می کنند. در این حالت بعداً به راحتی می توان مجدد زیرنویس را ویرایش کرد. یا حتی روی زیرنویس هایی که دیگران انجام دادند، ویرایش هایی را انجام داد. از همه مهم تر، نرم افزارهای ویژه زیرنویس کردن فیلم مثل نرم افزار Subtitle Edit هستند که با کاربردی بسیار ساده، سرعت زیرنویس کردن فیلم را به مراتب بالا می برند. پس پیشنهاد می شود شما هم برای زیرنویس کردن فیلم ها از چنین نرم افزارهایی استفاده کنید.

نحوۀ کار این نرم افزار هم به این صورت است که شما اول ویدیوی خود را وارد نرم افزار می کنید. سپس خط به خط زیرنویس ها را می سازید. زمان شروع و ختم شان را هم تعیین می کنید. تمامی این کارها در محیطی کاملاً گرافیکی و بصری انجام می شود که کار کردن با Subtitle Edit را برای هر کسی مقدور می سازد. البته این تمام امکانات این دست نرم افزارهای زیرنویس فیلم نیست. ابزارهای ویرایشی و پرکاربرد بسیار دیگری هم وجود دارند که باید با طریقۀ کار کردن آنها هم آشنا شوید.

اما برای شما عزیزانی که تصمیم به یادگیری نرم افزار زیرنویس فیلم Subtitle Edit را دارید، یک دورۀ آموزشی از ویدیوهای آموزشی جمال را در سایت کاربر رایانه منتشر کردیم که شامل ۶۰ قسمت ویدیوی آموزشی به زبان فارسی است. برای دریافت این ویدیوها، با ادامۀ آموزش های سایت همراه ما باشید.

4/5 - (4 امتیاز)