تایپ خط کشیده بین حروف فارسی

منتشر شده در ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ در دستۀ آفیس بدون دیدگاه

حتماً‌ تا به حال نوشته هایی را در جاهای مختلفی دیده اید که حروف کشیده ای دارند. نوشتن به این صورت در برنامه های مختلف کار سختی نیست. فقط کافی است بدانید که روی سیستم عامل های مختلف و طرح صفحه کلیدهای گوناگون چطور باید از ترکیب دو تا دکمه استفاده کرد و خط کشیده بین حروف را به کلمات خود افزود. که به شما چگونگی انجام این کار را در آموزش تایپ خط کشیده بین حروف فارسی به شما خواهیم آموخت.

تایپ خط کشیده بین حروف فارسی

تایپ خط کشیده بین حروف فارسی

یکی از مزیت هایی که زبان فارسی برای نوشتن در محیط رایانه دارد، این است که می توانیم هر کدام از حروف وصل شدنی درون کلمات را به میزان دلخواه بکشیم. با این کار ظاهر متن را می‌توان زیباتر کرد و در مواقعی هم خوانایی آن را افزایش داد. این ترفند می تواند هم در نوشته های عادی و هم در شعرها استفاده گردد.

تعیین نوع صفحه کلید

برای اینکه از حروف کشیده شده استفاده کنیم، در اولین گام باید تشخیص دهیم که نوع صفحه کلیدی که از آن استفاده می کنیم چیست. منظور از نوع صفحه کلید، همان چیدمان حروف مختلف روی صفحه کلید یا کیبورد است. صفحه کلیدهای مختلفی می تواند وجود داشته باشند که دو تا از آنها پر کاربردترین آنها است.

  • صفحه کلید پیش فرض
  • صفحه کلید استاندارد فارسی

در صفحه کلید پیش فرض، حروف روی دکمه های صفحه کلید همان ساختاری را دارند که صفحه کلید عربی دارد. اما با این تفاوت که برای ۴ تا حرفی که در عربی نیست، جایگاه هایی اختصاص داده شده که چندان مناسب نیستند. در بیشتر مواقع سیستم عامل ها از این صفحه کلید برای زبان فارسی استفاده می کنند.

اما در صفحه کلید استاندارد فارسی چینش تمامی دکمه ها مجدد طبق اصول بهتری چیده شدند و کاربر راحت تر میتواند به صورت ده انگشتی با صفحه کلید تایپ کند. در این چینش جایگاه خیلی از حروف و علامت ها تغییر کرده است. فارسی زبان ها بهتر است از این صفحه کلید استفاده کنند. در ویندوز ۱۰ به صورت پیش فرض امکان افزودن صفحه کلید استاندارد فارسی به زبان های موجود روی سیستم وجود دارد.

نوشتن خط کشیده در صفحه کلید پیش فرض

در این نوع صفحه کلید دکمه های ترکیبیِ زیر می توانند خط کشیده را بین حروف کلمات شما تایپ کنند:

Shift + -

یعنی دکمه Shift را از صفحه کلید بگیرید و دکمه – (خط فاصله) را از ردیف بالای بخش دکمه های اصلی صفحه کلید بزنید.

نوشتن خط کشیده در صفحه کلید استاندارد

در این نوع صفحه کلید دکمه های ترکیبیِ زیر می توانند خط کشیده را بین حروف کلمات شما تایپ کنند:

Shift + j

در دو حالت گفته شده، زبان صفحه کلید شما حتماً‌ باید فارسی باشد. حالا یا فارسی پیش فرض و یا فارسی استاندارد که مطابق با آن از دکمه های ترکیبی استفاده نمایید. خط کشیده بین حروف را به این روش می توانید در هر برنامه ای استفاده کنید.

جمع بندی

پس به همین راحتی دیدید که چطور در ویندوز می توانستیم از خط کشیده بین حروف برای زیباتر کردن آن استفاده کنیم. البته باید گفت در سیستم عامل هایی مثل اندروید یک چنین دکمه ای به صورت ویژه در صفحه کلید شما تعبیه شده است. از آنجایی که در تنوع صفحه کلیدهایی که برای اندروید وجود دارد شکی نیست. ممکن است برای هر صفحه کلید جایگاه این شبه حرف متفاوت باشد. اما در بیشتر مواقع در گروه علامت های زیر و زِبَر جای می گیرند.

نکتهٔ آخر هم اینکه سعی کنید تایپ ده انگشتی یاد بگیرید که این کار باعث افزایش سرعت و کیفیت کار شما خواهد شد. همچنین از این ترفند، یعنی کشیدن حروف فارسی به اندازه و به جا استفاده کنید. در مواقعی ممکن است به هیچ وجه درست نباشد که از حروف کشیده استفاده نماییم. مثل مقالات صفحات ایــــــــــــــــــنترنـــــــــــــــــــــت!

4/5 - (2 امتیاز)