آموزش نرم افزار Xilisoft Movie Maker

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۱/۲۷ در دستۀ چندرسانه‌ای ۶ دیدگاه

اگر به ویرایش و دستکاری فایل‌های ویدئویی علاقه دارید و یا با دوربین فیلم برداری یا دوربین موبایل خود فیلم خانوادگی را گرفته‌اید و می‌خواهید آن را ویرایش کنید، نرم افزار Xilisoft Movie Maker شما را به هدفتان می‌رساند. این نرم افزار در ردۀ برنامۀ Movie Maker خود ویندوز قرار می‌گیرد و اگر با Movie Maker ویندوز بتوانید کار کنید، با این نرم افزار هم می‌توانید کار کنید. در این مطلب با آموزش نرم افزار Xilisoft Movie Maker در خدمت شما هستم.

تصویر محیط نرم افزار Xilisoft Movie Maker را در عکس زیر می‌بینید. قسمت‌های اصلی آن را هم برای شما شماره گذاری کردم و حالا تک تک این قسمت‌ها را برای شما توضیح می‌دهم.

آموزش نرم افزار Xilisoft movie maker

آموزش نرم افزار Xilisoft movie maker

کلیات کار با Xilisoft Movie Maker بدین صورت است که اول باید پرونده‌های صوتی و تصویری خام موردنظر را در نرم افزار باز کنید، ویرایش مورد نظر را روی پرونده‌ها انجام دهید و سپس خروجی لازم را تهیه کنید.

۱- مثل تمام نرم افزارهایی که تا به حال با آنها کار کردید، نوار منوی در بالا قرار گرفته است که به فهرست دستورات متنی هم معروف است. معمولاً تمام دستورات یک نرم افزار درون چنین فهرست‌هایی وجود دارد که با کلیک روی هم کدام از آنها، یک زیرفهرست باز می‌شود. هر کدام از این فهرست‌ها، از روی نامشان می‌توان فهمید که چه دستوراتی را در خود گنجانده‌اند.

۲- بخش پرونده‌ها و فایل‌های خام است. یعنی در اولین قدم باید فیلم‌های خام خود را به این قسمت وارد کنید. برای این کار روی علامت + کلیک کنید تا پنجرۀ Open باز شده تا شما بتوانید فیلم‌های خود را که روی حافظۀ رایانۀ شما هستند را انتخاب نمایید. حالا این فیلم‌ها در این بخش نمایش داده می‌شوند.

۳- این بخش مخصوص حالت‌های انتقالی یا همان Transition ها است. حالت‌های انتقالی، تکه فیلم‌هایی هستند که بین دو کلیپ از فیلم قرار داده می‌شوند که حالت انتقال بین دو کلیپ را زیباتر نشان دهند. به آنها ترانزیشن یا Transitiion هم گفته می‌شود. کافی است یکی از این حالت‌های انتقالی را بگیرید و بین دو بخش فیلم رها کنید.

۴- دکمه‌های کنترلی و ویرایشی فیلم در قسمت شماره ۴ قرار دارند. یکی از این دکمه‌ها، ابزار برش (Cut) است که برای حذف قسمت‌های ناخواستۀ فیلم به کار برده می‌شود. همچنین برای اجرا و مکث فیلم روی Play و Stop کلیک کنید.

۵- مهمترین بخش یک نرم افزار ویرایش فیلم، نوار زمان یا Timeline آن است. نوار زمان محل قرار گرفتن و چیدمان محصول نهایی ما است. شما کلیپ‌ها را از قسمت شمارۀ ۲ می‌گیرید و در این بخش رها می‌کنید. حالا می‌بایست با ابزار برش، قسمت‌هایی از کلیپ را که نمی‌خواهید را حذف کنید. با کلیک روی دکمۀ Play می‌توانید نمایی از آن را اجرا نمایید.

معمولاً بین بخش‌های مختلف فیلم را می‌توانید با حالت‌های انتقالی پر کنید. یکی از حالت‌های انتقالی را از قسمت شماره ۳ بگیرید و بین دو بخش از فیلم رها کنید. خواهید دید که حالت انتقالی بین دو بخش از فیلم شما اجرا می‌گردد.

پس از اینکه کار شما روی ویرایش فیلم با نرم افزار Xilisoft Movie Maker تمام شد، وقت آن است که از ماحصل کار خود خروجی تهیه کنید. برای این کار باید روی دکمۀ سبز رنگ Export Movie در پایین پنجرۀ نرم افزار کلیک نمایید. پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که باید قالب و محل ذخیره سازی پروندۀ فیلم را تعیین نمایید. زمانی که این کارها را انجام دادید، روی Export کلیک کنید تا مراحل خروجی گرفتن شروع گردد. این مرحلۀ ممکن است بسته به طول فیلم شما تغییر کند.

کار کردن با نرم افزار Xilisoft Movie Maker بسیار ساده است. البته کاربرد این برنامه معمولاً در کارهای سادۀ تدوین فیلم است. اما اگر خواسته باشید ویرایش بیشتری روی فیلم‌های خود داشته باشید و آنها را جالبتر کنید، باید از برنامه‌های پیشرفتۀ این حرفه استفاده کنید که به تناسب از پیچیدگی بیشتری هم برخوردار هستند. اما ارزش آن را دارد که وقت بگذارید و آنها را یاد بگیرید. هر چند اگر علاقه داشته باشید، در کوتاه ترین زمان ممکن می‌توانید یک نرم افزار ویرایش فیلم خوب را یاد بگیرید. مطمئن باشید من در سایت کاربر رایانه به شما در این راه کمک خواهم کرد.

3.9/5 - (10 امتیاز)